söndag 30 september 2012

Tvåtusingar i stegrande fart

Det kändes tungt idag. Det kändes tungt på uppvärmningen. Det kändes tungt när jag strechade. Det kändes tungt när jag gjorde stegringslopp. Idag var varken kroppen eller huvudet med på att springa intervaller.

När jag tidigare har känt så här har jag genomfört den första intervallen lite långsammare än planerat. Kroppen har en tendens att "vakna till" då. Det brukar kännas bättre efter det, men det gjorde det inte idag.

Efter att ha sprungit den första tvåtusingen i 3:58-fart, och vilat 1:07, startade jag den andra intervallen. Jag kände direkt att kroppen fortfarande inte svarade. Löpningen kändes stum, tung och jobbig.

Planen inför de tre sista tvåtusingarna var att springa dem i 3:55-fart, 3:50-fart och 3:50-fart med en vila på ca 1:15. Jag försökte springa enligt plan, men kroppen svarade inte. Den där tunga och jobbiga känslan förföljde mig genom hela passet. De tre sista tvåtusingarna landade på 3:55-fart, 3:53-fart och 3:52-fart där vilan mellan intervallerna blev 1:34 och 1:38.

Även fast jag inte lyckades trycka ner de två sista tvåtusingarna i 3:50-fart, med en vila på ca 1:15, så får jag vara nöjd med passet. Det blev trots allt ett pass tvåtusingar i stegrande fart samtidigt som kroppen inte alls var med.

Summerat blev passet 4*2000 m på tiderna 7:55 - 7:50 - 7:45 - 7:43, där vilan mellan varje tvåtusing blev 1:07 - 1:34 - 1:38.

7 kommentarer:

Linus N sa...

Tycker som sagt att det var ett riktigt fint pass i alla fall. Känner igen känslan du beskriver... Men utifrån sett ser det ut som ett kanonpass.
Hur ser ditt upplägg ut denna vecka, med tanke på Hässelby nästa helg? Jag tror jag ska försöka spendera så mycket tid jag kan runt 4-fart om benen är skapligt fräscha... Och så nåt halvlångt distanspass för att inte dra på mig ovanan att vilja vila.

Lennart sa...

Linus - Ja, det kändes lite tyngre än vad jag förväntade mig och sen blev vilan "ganska lång". Jag hade hoppats på bättre.

Jag tror att mitt upplägg påminner lite om ditt. Planen för veckan är ett 12 km distanspass (med kortare fartökning ner mot 4:00-fart) på tisdag, intervaller på onsdag (troligvis tusingar i 3:45-fart med längre vila), längre distanslöpning (16-17 km i ca 4:30-fart) på fredag och intervaller på söndag (troligtvis fyrahundringar i 3:30-fart).

Nästa vecka (sista veckan innan Hässelbyloppet) blir lite lugnare med mest distanslöpning. Jag hoppas det blir bra :-).

Hoppas vi ses på Hässelbyloppet?

RosaMilton sa...

Tycker att det låter som ett bra pass ändå trots den tunga känslan. Själv körde jag 2xca 2000 m idag och det var kul men jobbigt. En till hade jag nog orkat men två, jag då hade jag fått ta ner farten både ett och två snäpp

hokke sa...

2000-ingar är det jobbigaste som finns om du frågar mig, att genomföra fyra stycken trots att det känns tungt är inget annat än en bragd :)

Lennart sa...

RosaMilton - Tack! Ja, tiderna kanske låter bra men det var ingen bra känsla och för lång vila. Vi får se. Förhoppningsvis var det bara en dålig dag :-).

Grattis till ett bra pass förresten :-).

Hokke - Tack! Ja, det är ett ganska tufft pass. En bragdmedalj till mig kanske :-).

Linus N sa...

Låter som du har en ganska ambitiös plan denna vecka ändå. Jag blev lite sugen på att köra samma upplägg men jag har känt idag att kroppen behöver lite extra vila efter en hårt och bra träningsmånad... Så jag kör på känn.

Hoppas absolut vi ses på Hässelbyloppet, jag kommer hålla utkik :)

Lennart sa...

Linus - Kör på din känsla, det blir bäst då.

Jag håller utkik också. Vi ses :-).