söndag 9 september 2012

Banprofil Kistaloppet

Det diskuteras ofta hurvida Kistaloppet har en lätt bana, eller en lite svårare bana. Jag har hittat banprofilen för Kistaloppet, och den är ganska intressant att använda för att skapa sig en uppfattning om hur svår banan egentligen är. Banprofilen är också intressant att titta på för att analysera sitt eget lopp, eller i mitt fall, mitt eget lopp.

Banprofilen för Kistaloppet. Klicka på bilden för en större bild.
Bild från Miranda Kvist
Som bilden visar finns det inga branta backar, och den sista kilometern samt de tre första kilometrarna måste anses som väldigt lätta, men jag kan lova er att den långa stigningen från tre kilometer till nio kilometer tar bra.

Under loppet är det väldigt svårt att acceptera att det, på sträckan mellan 3 km och 9 km, går ca 5 sekunder långsammare per kilometer än på slätmark. När man springer tror man att det ska gå lika fort som på slätmark, och man jämför kilometertider som om det vore slätmark, för det är "nästan" slätmark. Den stigningen kostar energi, och jag har hört från många som har sprungit loppet att dom "väggade" vid ca 7.5 km. Jag tror att förklaringen ligger i att de inte har kompenserat farten i förhållande tll den långa "stigning" som faktskt finns.

Det är inte bara stigningen som påverkar farten, utan det gör även underlaget, och underlaget på ovan nämnda sträcka varierar mellan asfalt och grus. I den backen jag upplevde jobbigast efter 7.5 km var underlaget grus.

Ytterligare en sak som man kan uppleva jobbig är att man springer genom Kista Galleria. Jag vet, det är Kistaloppets signum, och det är väldigt roligt att de har dragit banan genom gallerian, men om man vill persa kan det upplevas som en nackdel på grund av att luften i gallerian är väldigt syrefattig och unken.

Sträckan genom gallerian kan upplevas som en uppförsbacke, och kompenserar man inte farten genom gallerian kommer man ut på andra sidan med en syreskuld i musklerna. Jag vill ändå avsluta det här stycket med att säga att sträckan genom gallerian ändå är loppets bästa, och är väldigt rolig att springa. Det är också en jättefin stämning inne i gallerian.

Jag vill inte på någotvis ge sken av att Kistaloppet har en tuff bana. Jag anser att banan måste betraktas som relativt lätt. Banan är lite tuffare än Hässelbyloppet och Hälsoloppet, men jämförbar med till exempel Premiärmilen.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Nu har jag tyvärr inte sprungit denna bana ännu. Men det är inte konstigt om folk "väggar" vid 7,5. Mellan ca 5,8 och 7,2 ser det ju vara ett "slakmota" (som man säger inom längskidåkningen) som heter duga och sen en lite brantare backe på det. Och sen om man fixat det där så kommer det en backe till...

Väldigt bra sprungit av dig helt enkelt. Du hade varit under 40 med god marginal på en lättare bana helt enkelt.

Lennart sa...

Henrik - Tack! Ordet "slakmota" ska jag ta till mig. Det var nytt för mig. Jag tror att 40:03 var en ganska bra insats, och det ska bli kul att se vad jag kan göra på en lättare bana.

Ingmarie sa...

Tycker du sprang snorbra! Vad jag har hört så är det en tuff bana. Ditt pers lär flyga lång väg på Hässelbyloppet. Och på lördag. :-)

Lennart sa...

Tack Ingmarie! Jag hoppas på att persa med ca 1 minut på Hässelbyloppet. Vi får se hur det går :-).