fredag 7 september 2012

Tävlingsförberedande pass

Idag sprang jag ett tävlingsförberedande pass. Det blev 4 kilometer lugn jogg i 5:11-fart som jag avslutade med några stegringslopp. Dagen innan en tävling springer jag nästan alltid det här passet. Det är ett ganska bra uppladdningspass vars syfte endast är att få lite blodgenomströmning i musklerna, och behålla känslan i löpsteget.

Tävlingen jag förbereder mig för är Kistaloppet som går imorgon eftermiddag. Jag tänkte länge springa Brottbyrundan imorgon, men jag är upptagen på förmiddagen när starten går så jag kan tyvärr inte springa Brottbyrundan.

Strax efter start på Hälsoloppet
Brottbyrundan är en av våra lokala tävlingar här i Vallentuna, och det känns väldigt tråkigt att behöva välja bort Brottbyrundan. Jag känner mig lite som en svikare, men jag hinner helt enkelt inte till start klockan 10.20. Det går inte. Av samma anledning springer jag inte Sicklaloppet, utan det blir Kistaloppet där starten går klockan 14.00.

Jag ska försöka springa sub 40 imorgon. Vi får se om jag klarar det. En rolig detalj med Kistaloppet är att om man är en av de 100 första som springer sub 40 "vinner" man en sån där vindjacka med det kaxiga trycket "Sub 40, enough said" på ryggen. Imorgon ska jag försöka "vinna" en sån jacka. Det blir svårt, men jag ska försöka.

Ja, jag vet, det kanske är lite barnsligt för en 41-årig tvåbarnspappa att gå omkring i en sån jacka, men jag kan alltid ge den till barnen :-).

6 kommentarer:

Unknown sa...

Du kan klara det! Men bara om du ändrar dig och verkligen tror att det är möjligt. Lycka till!

Lennart sa...

Henrik - Bra påpekande! Går jag ut och kör 3:58-fart borde jag klara det. Jag har tränat så mycket på det.... :-).

Efter att ha läst din kommentar kände jag mig inte riktigt bekväm med hur jag hade formulerat mig så jag ändrade lite... :-).

Olov sa...

Men ditt senaste intervallpass visar ju på att sub40 inte borde vara några problem.
Gå ut lagom hårt i öka mot slutet. Lycka till!

Håkan sa...

Tror du på det, så klarar du det! De är som med Bannister effekten, tror man inte på det så blir det omöjligt.

Jag tror på dig!

Daniel sa...

Du kommer fixa jackan!!! Ska bli kul att få se den på bild! :)

Lennart sa...

Håkan - Du har helt rätt! Jag kanske tänker för mycket :-).

Kistaloppet är jobbigare än Hälsoloppet, och eftersom jag sprang Hälsoloppet på 40:16 så kändes det svårt att ta ytterligare 16-17 sekunder på ett lopp som går på en tyngre bana, men det gick nästan... :-).

Daniel - Tyvärr måste jag göra dig besviken, jag kan inte visa dig den på bild, men jag uppskattar din omtanke :-).