måndag 3 september 2012

Terrängintervaller

Idag har jag lärt mig vad Bertilbackar och OBT-varv är för något. Det lärde jag mig när jag tränade tillsammans med Vallentuna Friidrotts löpargrupp. Dock sprang vi inga Bertilbackar eller OBT-varv idag. Vi sprang terrängintervaller som vi kallade för "kringlor", och tittar man på min GPS-karta från passet förstår man varför. Kartan från passet ser nämligen ut som en kringla.

Det kändes ganska bra att springa terrängintervaller. Även fast jag kände av gårdagens pass tycker jag att jag lyckades hålla ihop terrängintervallerna ganska bra. Jag fokuserade på att springa fort men kontrollerat, och när jag var klar kunde terrängintervallerna summeras enligt:
  • 720 meter @ 4:11-fart, vila 1:10
  • 1200 meter @ 4:10-fart, vila 2:07
  • 720 meter @ 4:03-fart, vila 1:44
  • 1200 meter @ 4:08-fart
Jag tog inte ut mig helt idag, och jag är väldigt nöjd med passet. Det blev helt lagom.

Att träna i grupp som vi gjorde gav också en extra positiv dimension till träningen, men det får jag skriva mer om en annan dag.

5 kommentarer:

Linus N sa...

Otroligt Bra Träning?

Mattias sa...

Kul att du var med och körde Lennart! Jag är själv väldigt nöjd med dagens pass, det var kul. OBT-varv och Bertilbackar är också roligt men det får du förhoppningsvis testa på någon annan gång.

Lennart sa...

Linus - Ha, ha.. OBT kanske kunde stå för Otroligt Bra Träning men OBT-varv står för Obannad Terräng-varv.

Jag tycker i och för sig att din förklaring var suverän :-).

Mattias - Det var kul att köra med er idag. Kul och prata med dig också. Du verkar ha utvecklats så bra så det ska bli väldigt kul att se vilka tider du kan göra framöver.

Själv "står jag och stampar" lite, men det ska jag ändra på :-).

Mathias sa...

Nej då Lennart. Du är på G.

Lennart sa...

Mathias - :-).