torsdag 20 september 2012

Jag fuskar inte

Jag fuskar inte när jag tränar. När jag springer mina träningspass tar jag inga genvägar. Om spåret eller stigen går runt ett träd springer jag runt trädet, även om den närmaste vägen är att springa rakt fram.

Jag fuskar inte när jag tävlar. När jag tävlar försöker jag springa som jag tror att de har mätt banan. Ett personligt rekord skulle inte kännas äkta om jag hade genat för mycket i kurvorna.

Jag fuskar inte när jag vilar. Enligt min planering är det vilodag både onsdag och torsdag. Idag var jag sugen på att gå ut och spring ett distanspass, men jag avstod.

Det är lätt att inte fuska, utom med vilan. Det svåraste är att inte fuska med vilan.

7 kommentarer:

Jenny B sa...

Så sant vila är svårt!
Har lite återhämtningdperiod nu efter första maran, men måste säga att det kliar ordentligt i benen...

Lennart sa...

Jenny - Ja, just det. Kul att du har den bakom dig och grattis! Din första mara! Hur gick det? Hur upplevde du maran?

Min erfarenhet är att kroppen kommer att tacka dig om du ger den återhämtninge efter en mara.

Jenny B sa...

Tack! Jodå, det gick bra. Jag tog mig i mål, trots att det var väldigt varmt (Ca 33 i skuggan, drygt 45 i solen där vi var...)
Värmen kändes jobbigare än sträckan.
Väldigt långsamt gick det förstås, med omväxlande gång och "löpning" sista 15 kilometrarna. Jag är i alla fall väldigt nöjd och upplevelsen gav definitivt mersmak :-)

Lennart sa...

Oj vad varmt det var. Det är varmare än vad jag någonsin har sprungit en mara i, och jag kan nästan bara föresträlla mig hur jobbigt det kan ha varit. OK, jag har sprungit en mara i 29 grader. men 33 är helt olidligt! Oj vad starkt gjort.

Att du växlade gång med löpning de sista 15 km är helt naturligt.

Har du skrivit något om din mara på FunBeat eller liknande?

Thomas Fortell sa...

Helt rätt - helre omväg än genväg :-)

Jenny B sa...

:-) Oj, tack!
Jodå, jag har skrivit på FunBeat (http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=18489170)

Lennart sa...

Thomas - :-).

Jenny - Medoc, det är en annorlunda mara :-). Kul!