fredag 21 september 2012

Brottbymilen och Össeby IP

Idag åkte jag till Brottby och sprang Brottbymilen. Start och mål ligger vid den gamla anrika idrottsplatsen Össeby IP strax utanför Brottby. Össeby IP är en mindre idrottsplats, och det märks också på den närmaste omgivningen och på de angränsande terrängspåren.

Troligtvis har inte de som sköter om Össeby IP (Brottby SK?) så mycket resurser för att driva anläggningen. Viljan att driva idrottsplatsen är troligvis mycket större än tillgången på ekonomiska medel.

Frågan är också om Össeby IP skulle bli bättre med ökade ekonomiska medel. Ja, de flesta skulle nog säga det, men Össeby IP känns nästan som ett kulturarv, och när jag gick omkring på Össeby IP tänkte jag på Max Lundgrens berättelse om Åshöjdens Bollklubb. Jag kände också en glädje över att den här typen av idrottsplatser finns kvar. Fast det är klart, det kanske är lätt för mig som utomstående att se det charmiga i det gamla och nedgånga. De som utnyttjar Össeby IP vill säkert att kommunen eller någon annan investerar och renoverar upp idrottsplatsen.

Med Össeby IP som start och mål är Brottbymilen ett fint och ganska krävande terrängspår. Det gick mer eller mindre uppför eller nerför hela tiden. Det kanske inte var några extremt långa backar, men efter några kilometer kändes alla de mindre backarna i benen.

Underlaget var till ca hälften grus eller hårdpackad jord, och till ca hälften skogsstig eller gräs. Brottbymilen var ett riktigt terrängspår där jag hela tiden fick parera för rötter och stenar. Fotlederna fick verkligen jobba idag. På sina ställen var det också blött, men det var inte värre än att det är sånt man får räkna med.

Enda nackdelen med Brottbymilen är att klockan mätte upp milspåret till endast 9315 meter, och det måste jag säga är lite för kort för att kallas ett milspår. Det kan vara så att jag kanske sprang fel någonstans och därav den kortare sträckan, men jag tror inte det.

"Milspåret" (9315 meter) sprang jag på tiden 45:39 för att sedan direkt skarva på med en extra sväng för att få ihop 10 km där tiden blev 49:07. Jag sprang alltså Brottbymilen i ett lugnt tempo på en snittfart av 4:56 min/km.

Inga kommentarer: