söndag 2 september 2012

Långsammare men bättre

Upplägget för dagens pass var att springa till Täby-IP som uppvärmning, och sedan springa Täby-IP milen i lite högre fart för att sedan avsluta med att springa hem i lugn fart. När jag var klar kunde jag summera passet till 16.6 km i 4:44-fart, men det är inte det som det här inlägget ska handla om.

Det intressanta är att jag för två veckor sedan sprang exakt samma pass, och då sprang jag Täby-IP milen på tiden 44:55. Det orkade jag inte riktigt med idag. Idag blev blev 45:00, alltså 5 sekunder långsammare. Att det var långsammare är ganska självklart, men var det en sämre prestation?

Inom löpningen burkar en sämre tid vara förknippad med en sämre prestation, men det är nog inte hela sanningen.

När jag för två veckor sedan sprang Täby-IP milen på 44:55 var det ganska torrt i spåret. Det var det inte idag. Idag var det blött, och jag fick hoppa mellan vattenpölar och gegga. En stor gran hade också blåst omkull. Granen låg och blockerade spåret så att jag fick springa en liten omväg. 5 sekunder långsammare idag kanske egentligen var lite bättre än förra veckan.

En sämre tid behöver inte alltid vara förknippad med en sämre prestation.

3 kommentarer:

Ingmarie sa...

Du är stark!Formtopp på G? :-)

Lennart sa...

Ingmarie - Vet inte, det känns inte riktigt så, men vi får se.

Mathias sa...

Märkligt det här med att vara i form. Ibland kan det vara en seg dag som man överpreseterar. Verkar var på väg mot rätt håll.