fredag 28 september 2012

Täby-IP milen på 43:55

Löpning är en väldigt mätbar sport. Det går att mäta allting, och själv har jag ganska bra koll på olika tider och värden.

Jag känner till mitt VO2-max värde, vilopuls och maxpuls. Jag känner till mina personliga rekord över olika distanser på kontrollmätta banor. Jag känner också till mina personliga rekord på olika träningsrundor.

Man kanske inte behöver känna till alla sina rekord och värden. Man klarar sig nog bra ändå, men det är ganska kul att känna till sina rekord och värden, eftersom då har man någonting att förbättra sig mot, och när man förbättrar sig blir man glad, i alla fall jag.

Som idag till exempel. Jag vet att mitt tidigare rekord på Täby-IP milen var 44:53, och idag slog jag de rekordet när jag sprang Täby-IP milen på 43:55, och nu känns den här fredagen lite extra rolig.

Totalt med transportlöpning till och från Täby-IP blev dagens pass 16.6 km i 4:36-fart

5 kommentarer:

Unknown sa...

Grattis till rekordet! En klart ansenlig förbättring.

Jag tycker också statistik är roligt och sporrande. Även om mina värden inte är lika bra som dina. Ännu.

Trail.st sa...

Grattis till rekordet, jag har en del träning kvar till dom tiderna men skam den som ger sig :-)

Lennart sa...

Henrik - Tack! ja, en hel minut var ganska bra. Jag är väldigt nöjd. Det är ett ganska kuperat spår också så tiden går ju inte att jämföra med asfaltsbana :-).

Du når dina mål snart, var så säker.

Piratfarsan - Tack! Jag tycker du springer bra med tanke på att du har haft ett uppehåll.

Träningen verkar ta bra för dig så ge inte upp nu!

Mathias sa...

Hallå Lennart!
Roligt att du fick till en Täby mil igår innan det blev mörkt. Jag som också springer där förstår vilken bra tid du gör på den banan dessutom på träning. Riktigt tufft spår. Jag brukar köra där för att få till backvarv. Men du kör pers! Formbesked. Ha en 3vligt helg!

Lennart sa...

Mathias - Tackar, tackar! jag hoppas att det håller i sig ytterligare några veckor så kan de bli bra på Hässelbyloppet!

Grattis till en bra Lidngöstafett!