onsdag 5 september 2012

Energin tog aldrig slut

Den sjätte tusingen avslutades på 3:47. Den kändes lätt. Under den följande tvåminutersvilan frågar jag Jörgen. - Ska vi vila en minut mellan den sjunde och den åttånde tusingen, istället för som planerat två minuter?

Innan vi startade den sjunde tusingen hann Jörgen säga att han tyckte att det lät som en bra idé. På den sjunde tusingen sprang vi kontrollerat. Vi höll en hög och jämn fart genom hela intervallen, och tiden landade precis som den föregående på 3:47.

Nu började det bli utmanande. Att springa en tusing på 3:47, och vila en minut innan nästa tusing kan verka lite jobbigt, men det var inte det. Inte idag.

Den sista tusingen kändes bra. Efter 600 meter klockade jag oss på 3:45-fart, och inför det sista varvet kände jag mig stark, så jag ökade, och när det var två hundra meter kvar tryckte jag på allt vad jag orkade. Det hela kändes väldigt bra och när jag till sist stängde av klockan visade den att jag hade sprungit den sista tusingen på 3:38, vilket betyder att jag måste ha gjort den sista fyrahundringen på ca 1:20.

Det här var ett riktigt fint pass, och för att summera passet blev det åtta tusingar på 3:58 - 3:48 - 3:50 - 3:47 - 3:51 - 3:47 - 3:47 - 3:38. Vilan blev ca 2 minuter mellan alla intervaller utom mellan den sjunde och den åttånde intervallen då vilan blev en minut.

7 kommentarer:

Olov sa...

Ojdå, grymt bra jobbat där mot slutet.

Peter sa...

Låter som om proppen släppte :-)

Lennart sa...

Olov - Tack! Det kändes bara oförskämt lätt.

Peter - Ja, ialla fall idag. Det var väldigt bra förutsättningar så vi får se hur mycket jag kan värdera det här :-).

RosaMilton sa...

Härligt, vilket flyt du hade! Det bådar ju gott!

Lennart sa...

RosaMilton - Tack! Jag hoppas det :-).

Håkan sa...

Imponerande tider!

Lennart sa...

Håkan - Tack :-)!