onsdag 19 september 2012

Löparallmänbildning

Många Vallentunalöpare känner till terrängspåret Brottbymilen. Pratar man om Brottbymilen brukar det inte dröja länge innan man nämner "väggen". "Väggen" är en brant nedförsbacke i slutet av Brottbymilen.

Här i Vallentuna verkar det tillhöra allmänbildningen att känna till Brottbymilen och "väggen". I alla fall löparallmänbildningen. Känner man inte till Brottbymilen och "väggen" hamnar man lätt lite utanför när andra pratar om just Brottbymilen och "väggen". Själv känner jag inte till Brottbymilen och "väggen". Jag har en liten kunskapslucka där.

På fredag tänker jag löparallmänbilda mig lite. På fredag tänker jag nämligen springa Brottbymilen så att jag slipper känna mig utanför när andra pratar om Brottbymilen och "väggen".

Annars är träningen efter Stockholm Halvmarathon fortfarande lugn. Måndagens simpass följde jag upp med ett lugnt distanspass igår när jag sprang Täby-IP milen i 4:56-fart.

5 kommentarer:

Ingmarie sa...

Borde alltså stå under "kommun-infon". :-)
Och du får nog läsa om mitt inlägg. ;-)

Mattias sa...

Jag känner mig ganska allmänbildad, i alla fall när det gäller Brottby-milen. Har sprungit den ett ganska stort antal gånger och tycker att det är ett väldigt fint milspår, bitvis lite tungsprunget och grisigt, men det är väl själva definitionen på ett bra terrängspår. Jag tror att du kommer att uppskatta din premiär på Brottbymilen på fredag och tänk på att efter en uppförsbacke kommer (oftast) en nedförsbacke.

Lennart sa...

Ingmarie - Ja, men.... det är klart att frukt ingår i "näringsrik mat, men att äta ett par frukter extra om man känner sig sjuk/förkyld är bara bra :-). Jag vill bara trycka extra på att just frukt är bra :-).

Mattias - Jag tänkte faktiskt på dina 1:19 på Brottbyrundan och att du har tränade på Brottbymilen när jag skrev inlägget :-).

Jag ska springa Brottbymilen och lära mig spåret.

Håkan sa...

Sprang själv runt det gröna spåret på Vallentuna IP igår och tycker att backen vid 2.3km är något av det brantaste jag sprungit i. Banprofilen efteråt är rätt så intressant när man tittar på vad GPS:en ritar upp

Lennart sa...

Håkan - Jag har också sprungit de spåret någon gång, och jag vet precis vilken backe du menar. Den är brant :-).