måndag 17 september 2012

Jag vet vad jag håller på med

När jag springer vet jag vad jag håller på med. Jag vet precis hur fort jag kan springa för att orka en viss sträcka. Jag är ganska snabb, och därför står jag ganska långt fram i starten när jag springer lopp. Andra som springer långsammare än mig står ofta långt fram de med. Jag upplever att de bara är i vägen. Jag undrar om de vet vad de håller på med.

Simning är inte min starka sida. Jag kan crawla, men jag behärskar inte tekniken särskilt bra, och jag simmar inte snabbt. Idag simmade jag nere på Gym&Sim. Där fanns det några snabba simmare. De simmade med paddar och simfötter, och de gjorde voltvändningar. De visste vad de höll på med.

Även fast jag inte simmar med paddar och simfötter vet jag vad jag håller på med. Jag vet vad jag håller på med även fast jag inte kunde simma lika fort som de, eller göra lika snygga voltvändningar. Jag vet vad jag håller på med för jag simmade inte på deras bana.

8 kommentarer:

Unknown sa...

På förekommen anleding så håller jag med fullständigt ;)

Unknown sa...

Nu träffade du helt rätt för att få igång mig. Nä, folk har inte koll och de tror de är helt själv även när de befinner sig mitt i centrala Stockholm. Klassikern är de som stannar precis när de åkt klart rulltrappan i rusningstrafik...

Jag är en skaplig löpare men ställer mig lite för långt bak i starten för att jag är för snäll (och det är ju roligare att springa om än att bli omsprungen).

Men när det kommer till simning så är jag normalt sett rejält bättre än alla motionärer (i alla fall i Sollentuna Simhall). Tränade simning tills jag var 14-15. Jag simmar kort sagt i "snabbanan". Rätt ofta är det dock folk i snabbanan som simmar så långsamt att de med nöd och näppe kan hålla sig flytande. Det är väldigt störande. En gång var det så många sådana "flytande objekt" i snabbanan att jag bytte till en annan bana, men då fick jag skäll av badvakten att jag simmade för snabbt där...(väldigt smickrande såklart)

Kort sagt kan man önska att alla tänkte som dig i simhallen.

Staffan sa...

Helt riktigt! Jag har mailat feedback till Stockholm halvmarathon då jag anser att nuvarande grupp A är på tok för stor då den rymmer löpare som springer på tider mellan 1:20 och 1:45.

Det vore bättre att låta löpare som gör tider under 1:25 eller 1:27starta ihop med eliten, sedan ha en grupp för löpare upp till ca 1:35 (då mängden löpare som vill klara 1:30 alltid är väldigt stor på halvmaran, helst skulle det vara minst 2st 1:30-farthållare i den här gruppen) och sedan resten av nuvarande grupp A.

Unknown sa...

Bra idé Staffan!

Helena sa...

Gissa varför jag inte springer "tjejlopp". Där vill många starta tidigt för att snabbt komma hem, snabbt börja äta sin picnic eller något annat viktigt. Detta gör att "gångare" startar tidigt, gärna går i bredd och håller till vänster när det är innerkurva...

Lennart sa...

Johan - ja, du som nästan fick starta längst bak på Sthlm halvmarathon. Men du fick en bra tid ändå :-).

Henrik - Det där med rulltrappan har jag inte tänkt på, men angående simningen måste det vara jättejobbigt. Det är jättesvårt att simma om på de där smala banorna.

Staffan - Bra idé! Idag var jag med i en undersökning om hur jag upplevde loppet. Jag tog upp att det var lite trångt. Annars ett bra arrangemang. Synd att jag inte hade läst din idé för då hade jag också kunna skriva den :-).

Johan igen - :-).

Helena - Ja, då förstörs hela syftet med loppet så jag förstår att du kan välja att avstå.

På Lidingöloppet hoppas jag att det blir bättre :-).

Daniel sa...

Jag har sett stavgångare stå längst fram i sub40-gruppen några gånger. Varför???

Lennart sa...

Daniel - Ja, helt vansinnigt!