lördag 22 september 2012

Jag blir sugen på intervaller

Det regnar idag. Jag sitter inomhus och tittar ut genom fönstret. Jag ser M springa förbi min baksida. Jag och M känner inte varandra så jättebra, men jag vet att han är en duktig löpare. Vi har träffats några gånger, och jag vet att han för ca ett år sedan sprang Amsterdam Marathon under 3 timmar. När jag ser honom springa förbi min baksida springer han ganska fort. Jag tror han springer intervaller, och jag funderar på om han tränar för något speciellt. Han kanske tränar för Hässelbyloppet, jag vet inte, men det förefaller inte helt otroligt.

Ungefär för en timme sedan såg jag M´s sambo C springa förbi min baksida. Hon är också en duktig löpare. Jag vet att hon har fina tider på bland annat halvmaran. Hon kanske också tränar för Hässelbyloppet, jag vet inte, men när jag såg C sprang hon ganska fort. Jag tror hon också sprang intervaller precis som M gör nu.

Jag går och pysslar med annat i några minuter, och när jag tittar ut igen ser jag återigen M springa förbi min baksida. Det går fortfarande fort. Då ser jag plötsligt Å komma springandes från motsatt håll. Å har också fina tider på flera distanser. Så sent som i våras sprang hon 5 km på 19 minuter. Det är bra. Det ser ut som att Å också springer fort. Funderar på om hon kanske är ute och springer en snabbdistans.

Tänker tillbaka på när jag sprang Runrundan (21.1 km) i somras. Tänker på när jag direkt efter målgång lade mig ner på gräsmattan bredvid M. Han hade legat där i ungefär 1 minut. Efter att ha legat där i gräsmattan bredvid M i någon minut springer Å in i mål, och lägger sig i gräsmattan bredvid oss. Där ligger vi utslagna alla tre. Efter några minuter springer också C in i mål. Ingen av oss sprang sämre än 1:35. Tänker att det kanske hänger ihop med vad jag ser på min baksida idag.

Efter att ha sett M, C, och Å springa förbi min baksida har jag blivit väldigt sugen på att springa intervaller. Jag vill också ut i regnet och springa fort. Att det regnar spelar ingen roll, men jag har ett annat problem. Jag har fått ont i ryggen.

Det är ingen vanlig ryggont som ofta involverar ryggkotor, diskar eller liknande, och som yttrar sig i någon form av låsning. Nä, det här är något annat. Det gör ont på vänstra sidan av ryggen, nedanför skulderbladet. Det gör inte ont när jag går omkring, utan det gör ont när jag andas in. Det gör ont när jag tar ett stort andetag och fyller lungorna med luft, och jag hoppas att det bara är träningsvärk efter måndagens simning. Första gången jag kände av det var nämligen i tisdags när jag sprang Täby-IP milen på 49:05. Jag kände också av det igår när jag sprang Bryttbymilen på 49:07. Det kan vara träningsvärk efter simningen, men jag vet inte.

Det bästa är att vänta till i morgon. Att springa intervaller utan att kunna andas ordentligt känns inte meningsfullt.

9 kommentarer:

Johnny sa...

Det kan mycket väl vara en "låsning", revbenen ledar in mot bröstkotorna och ger exakt de symptom du beskriver.

Oftast räcker ett besök hos naprapt eller kiropraktor och så är det borta. Generellt sett väldigt trevliga besvär att behandla :-)

Johnny sa...

Det kan mycket väl vara en "låsning", revbenen ledar in mot bröstkotorna och ger exakt de symptom du beskriver.

Oftast räcker ett besök hos naprapt eller kiropraktor och så är det borta. Generellt sett väldigt trevliga besvär att behandla :-)

Ingmarie sa...

Tror som Johnny. :-)

Lennart sa...

Johnny och Ingmarie - Jaha, mmm, vi får se hur det känns i morgon. Känns det inte bättre i morgon ringer jag en naprapat direkt.

Bra att ni påpekade det!

Staffan sa...

Roligt inlägg :) jag har haft det där ett par gånger. Det är obehagligtvad som hjälpt mig är en dos antiinflammatoriskt, t ex Ipren och sedan göra roterande övningar med överkroppen, håll ihop händerna och rotera med hjälp av överarmarna så långt ut åt sidan du kan. Det brukar göra att det släpper!

Daniel sa...

Jag hade något liknande för ett tag sedan. Gjorde dock mest ont när jag var tvungen att nysa. Min naprapat knäckte lite också blev det bra. Som Johnny skriver så var det något med revbenen som klämde.
Gå och få hjälp om det inte blir bättre!

Lennart sa...

Staffan - Tack för tippsen! Jag provade lite rörelser igår kväll så vi får se. Det kändes tillräckligt bra idag för att springa intervaller, men jag ska kolla upp det. Det är lika bra.

Daniel - Det känns skönt att det troligvis inte är så allvarligt. Det är lika bra att någon tittar på det. Om det är något så kommer det bara att bli värre om jag inte behandlar det. Jag ska kolla upp det.

Magnus sa...

Tack för en intressant o rolig blogg. Japp igår var det intervaller, 3x3 varv runt området. Du får komma ut och hoppa på nästa gång du ser oss.
Nu är det träning inför Frankfurt som gäller för mig, vad har du för tävlingar framöver.
Hoppas att din rygg blir bättre.
//Magnus

Lennart sa...

Magnus - Vad roligt att du såg det här. Jag var lite osäker innan jag publicerade inlägget :-). Jag visste inte hur det skulle tas.

Angående tävlingar så är det Hässelbyloppet, inget mer. Det blir det sista i år. Ok, det kanske blir Bore Cup och Nyårsloppet också, men de loppen kommer jag inte träna specifikt inför.

Är dock anmäld till Sthlm Maraton nästa år och vi får se vilka tidsmålen blir. Det känns inte som att jag har gjort min bästa tid ännu :-).

Amsterdam Marathon är jag också sugen på, vi får se när det blir.