söndag 5 augusti 2012

Vad kan det bero på?

Varför är det så tungt? Vad kan de bero på? Idag sprang jag ett pass klassiska tusingar med 1 min gåvila. Sist jag sprang det här passet var i mitten på maj, och då snittade jag intervallerna i 3:50-fart. Idag blev tiderna 3:57 - 3:57 - 3:58 - 4:04 - 4:06 - 4:02.

Ja, det blev inte sub 4-fart på de tre sista intervallerna. Jag orkade inte. Svetten dröp, och allt var väldigt ansträngt. Mellan de sista intervallerna blev vilan dessutom så lång som 1:15. Det tog så lång tid innan andningen hade lugnat ner sig.

För en månad sedan sprang jag flera kilometrar i 4:06-fart på Runrundan, och de var ändå en halvmara. Idag fick jag slita för 4:06-fart på den näst sista intervallen. Det måste vara värmen och/eller luftfuktigheten. Jag hoppas verkligen på det.

8 kommentarer:

Peter sa...

Underligt! Så j-a varmt var det ändå inte idag.
Kanske din låga träningsmängd i Juli som påverkar?

Cathis sa...

Det var igår så varmt här att det kändes som om jag hade en blöt trasa i munnen när jag sprang... Det har varit ett par riktigt varma dagar.

Lennart sa...

Peter - jag håller med. Så varmt var det inte men det kändes ändå tungt när solen sken och svetten inte avdunstade. Den låga träningsmängden i juli (dock blev det 11 mil om nu det är lite.... :-) tror jag inte heller har invärkat så mycket. Det borde fungera ändå. Jag tror mer på vädret.

Cathis - Oj, det låter jobbigt, men jag förstår precis vad du menade. Jag kan känna lika dant när det är varmt och på våren när det är pollen i luften.

Peter sa...

Jag menade låg jämfört med vad din kropp är van med :-)

RosaMilton sa...

Jag har känt precis likadant hela veckan. har tänkt att jag kanske blåste iväg all min enrgi när jag cyklade i början på veckan men jag undrar jag. Tunga ben, hög puls och mjölksyra... Det var väldigt hög luftfuktighet idag...

Lennart sa...

Peter - Ja, så kanske det är. Endast 11 mil gjorde att kroppen hamnade i ett dvalaliknande tillständ :-).

RosaMilton - Bra, då är det vädret :-)! Det var jobbigt i fredags också (12 km i 4:45-fart). Vi får se hur det känns på nästa pass :-).

Anonym sa...

Om man sänker träningsmängden under en månad borde formen toppas, inte sänkas.

Själv hade jag ovetandes borrelia förra sommaren varpå mina resultat kontinuerligt bara blev sämre och sämre utan att jag förstod varför.

/mope

Lennart sa...

Mope - Jag håller med. Att jag har tränat mindre borde inte påverka alls. Dock minns jag ett pass 400-ingar från förra året då det var varmt och fuktigt. Då mäktade jag inte alls med den normala farten så jag hoppas fortfarande att det är värmen/fuktigheten.

Borrelian är lite förädisk. Det kan sätta sig var som helst (tex i levern och då blir det jobbigt...) och ibland märks den knappt. Borrelian är lite obehaglig, men oftast är den ganska lindrig.