tisdag 7 augusti 2012

Distanslöpning med halvmarabelastning

- Ta det lugnt nu, tänker jag på väg mot Täby IP. Det känns lite konstigt i höftböjaren och sätesmuskeln. Det har känts så här i flera veckor nu, och det blir varken bättre eller sämre.

- Jag ska provtrycka lite i spåret för att se hur det känns, tänker jag när jag närmar mig Täby IP. När jag kommer fram till Täby IP visar klockan att transportlöpningen till Täby IP (3.3 km) snittades i 4:50-fart.

- Jag vill inte att det ska gå för fort, halvmarafart blir nog bra, tänker jag när jag springer in på Täby IP´s 5 km spår.

Löpningen i terrängspåret känns bra, och farten på de följande 5 kilometrarna hamnar på 4:48 (ca 400 m uppförsbacke) - 4:29 - 4:48 (ca 400 m uppförsbacke) - 4:20 - 4:22.

- Jag vill inte skada mig, det är bäst att transportlöpningen hem (3.3 km) blir lugn, tänker jag när jag närmar mig slutet på 5 km spåret.

När jag kommer hem har jag återigen snittat transportlöpningen i 4:50-fart. Jag känner mig nöjd med passet. Höftböjaren och sätesmuskeln har inte blivit värre. Det känns ungefär som innan.

Jag ser fram mot morgondagen då jag planerar att springa ett pass fyrahundringar. Planen är ett lugnare intervallpass med syfte att försöka hitta en bra känsla i en fart som är lite snabbare än tävlingsfart på 5 km.

Morgondagens pass ser jag som ett tävlingsförberedande pass inför Telge Stadslopp på lördag. Dock är det inte säkert att jag kan springa på lördag, men jag hoppas på det, och då vill jag vara förberedd.

3 kommentarer:

Ingmarie sa...

Verkar som om det vänt? Med "tungheten" menar jag. :-)

Staffan sa...

Vad kul om du kommer till start på lördag Lennart!

Lennart sa...

Ingmarie - Det var tungt idag också. jag brukar springa hela rundan lite fortare....

Staffan - Vi får hoppas på det :-).