måndag 20 augusti 2012

Täby-IP milen

Jag springer ofta milspåret vid Täby-IP. Jag gillar Täby-IP milen. Det är ett kuperat spår fullt med både långa och korta backar. Backarna är ganska jämt fördelade, och mellan backarna finns det lättare partier som är utmärkta för återhämtning. Om man kan säga att ett terrängspår är bra disponerat tycker jag att Täby-IP milen är bra disponerat.

Milspårets totala stigning är ca 300 meter (enligt min klocka). Det blir alltså ca 30 meter per km, vilket kan jämföras med stigningen upp på Västerbron som är 34 meter. Det är med andra ord ett ganska tufft spår där man måste kämpa för att hålla fart.

Jag förstår att man kan ha synpunkter på att spåret börjar med en ca 300 meter lång och brant uppförsbacke. Dock gör det inte mig så mycket eftersom jag brukar springa dit som uppvärmning, och då brukar det gå ganska bra att springa upp för den första backen.

Idag sprang jag Täby-IP milen på tiden 44:55. Med transportlöpningen till och från Täby-IP blev dagens pass 16.6 kilometer i 4:45-fart.

2 kommentarer:

Håkan sa...

Mitt gamla "hemma" spår som jag nu försöker komma överens med igen. Har sprungit det så pass många gånger att jag i stort sett skulle kunna springa det i sömnen. Numer så slås jag dock av att det är backigt och framför allt efter 5km då man haft en hyffsat lång seg uppför sedan en brant nedför och direkt upp i en kort men brant igen, där får jag alltid en dipp. Har en bit kvar innan jag är sub 40 igen på det spåret.

Lennart sa...

Håkan - Sub 40 på Täby-IP milen!! Då har du varit riktgit bra löpare :-).

Jag vet också precis vilket jobbigt parti du menar. Där är det tungt :-).

Vi kanske ses i spåret :-).