tisdag 14 augusti 2012

Tjejflygmyror

På dagens distanspass över 16.5 km i 4:51-fart sprang jag in i en svärm av flygmyror. De flög in i munnen, ögonen och näsan. De fastnade i håret och på kläderna.

Jag vet inte riktigt varför det finns så mycket flygmyror just nu. Deras larver/ägg kanske har kläckts. Av någon anledning kanske "tjejmyrorna" har fått vingar, eller det kanske är "killmyrorna" som har fått vingar. Jag vet inte.

Jag tänker att det är "tjejmyggorna" som sticks och ger oss myggbett. "Killmyggorna" gör ingen illa. Jag tänker att det finns "tjejgräshoppor" som biter huvudet av "killgräshoppor". "Killgräshoppor" biter inte huvudet av någon.

"Tjejinsekter" verkar vara lite besvärligare än "killinsekter". Det var nog "tjejflygmyror" jag träffade på idag.

Nu kanske ni tror att jag är expert på Entomologi (läran om insekter), men det är jag inte, det bara låter så.

5 kommentarer:

Johan Renström sa...

Dom innehåller mycket proteiner så om man inte var så lättäcklad borde man bara gapa :) Myror brukar svärma på sensommaren och det går ju fort över:)

Unknown sa...

Jag svalde också någon slags insekt under mitt kvällspass igår (såklart bara halva din sträcka). Den fastnade i halsen och irriterade i flera kilometer. Vet inte vilket kön den hade :-)

Mathias sa...

Jag blev prickig på racern igår. Under löpningen efteråt såg jag också tjejmyrorna.

Lennart sa...

Johan - Ja, jag vet. På mitt förra jobb sprang myrorna vid kaffeautomaten, och då brukade vi skoja om att staten borde förmånsbeskatta vårt kaffe på grund av alla proteinterna myrorna kom med... :-).

Henrik - Det där är jobbigt. Speciellt när man inte kan spotta ut dom och de "fastnar".

Mathias - Ja, glasögon är inte bara bra mot solen när man cyklar... :-).

Peter sa...

Vi var tre polare som cyklade igenom TVÅ flygmyresvärmar på Järvafältet samma dag. Man blev helt prickig som sagt men vi stannade inte och skakade av oss förrän kräken började krypa in under hjälmen. Det är då för väl att dom är snälla och inte bits.