onsdag 8 augusti 2012

Regntunga fyrahundringar

Idag var planen att springa ett intervallpass tillsammans med de andra löparna i Vallentuna FK. När jag hade bytt om och skulle åka ner till Vallentuna IP började det åska och spöregna. Tänkte att jag avvaktar några minuter. Att springa intervaller i åska och spöregn lockade inte.

Efter några minuter såg det ut som att regnet skulle lätta lite så jag bestämde mig för att åka ner till IP. Där visade det sig att regnet inte tänkte lätta lite. Det slutade åska, men det lättade inte. Det regnade.

Nere på IP träffade jag Micke och Mattias. Det regnade när jag träffade dom, och det blev bara vi tre från Vallentuna FK som skulle springa intervaller i regnet. Troligtvis löste alla andra sin träning på egen hand. Några kanske tränade hemma. Några kanske tränade alternativt. Några kanske hoppade över träningen. Jag, Micke och Mattias gjorde ingetdera. Vi sprang som planerat intervaller på IP. Att det regnade spelade ingen roll.

Micke och Mattias sprang tvåhundringar med 200 m joggvila. Dom såg starka ut. Själv sprang jag fyrahundringar med 1 min gåvila. Jag hoppas att jag såg lika stark ut.

Jag försökte springa mina fyrahundringar lite snabbare än 5 km fart. Det blev 3:40-fart, vilket är 1:28 per fyrahundring. Trots regnet kändes dagens pass ganska bra, och nu ser jag fram mot Telge Stadslopp på lördag, där jag fortfarande hoppas på att kunna starta.

7 kommentarer:

Mathias sa...

Rätt prioriterat nu när du jagar tävlingsfart på 5k. Då är det bara att köra. Själv ställde jag in mitt utepass (cykla Täby IP spåret) och hamnade i gymmet + simmhallen istället.

Mattias sa...

Som en av de tre som sprang intervaller på Vallentuna IP idag kan jag intyga att regnet stod som spön i backen och att banorna var allt annat än inbjudande att springa fort på. Men som vi konstaterade innan passet, när det kändes lite småsegt att dra av sig överdragskläderna, det är såna här pass som gör skillnad i slutändan.

Lycka till i telge-loppet Lennart! Kör så det ryker!

Lennart sa...

Mathias - Det är det som är det fina med Triathlontränign. Fungerar inte det ena så tar man det andra....

Mattias - Ja, och den där vattenpölen i mitten på andra kurvan fick man springa omvägar runt... :-).

Måste också säga att du har förbättrat dig otroligt bra sen Roslagsnatta föra året, och efter såna här pass är jag helt säker på att man ser dig högre upp i resultatlistorna i höst. Det ska bli intressant :-).

Andreas sa...

Inte är regn något hinder för löpträning inte. :-)

Du skriver att intervallerna kändes bra, men verkar tveksam inför Telge Stadslopp ändå. Hur känns det i kroppen nu? Blir det bättre, hittar du den lätta känslan igen?

Lennart sa...

Andreas - Det känns inte riktigt som att den lätta känslan finns där ännu. Vi får se på lördag :-).

Tveksamheten kring lördagens start handlar om att jag har ett par andra åtagande på lördag också. Jag vet inte om jag hinner. Det vore kul att springa!

Mattias sa...

Tack för det Lennart! Ja, det känns som att det har lossnat lite under våren och sommaren. Ser fram emot att få testa formen i några lopp framöver, dock oklart vilka än så länge, men sannolikt får du se mig på startlinjen i bla Brottbyrundan, deras 20-km lopp är en riktig utmaning.

Lennart sa...

Mattias - Jag går också och funderar på Brottbyrundan. Det beror lite på hur det ligger till i förhållande till Stockholm Halvmarathon.

Vi får se, men Brottbyrundan är ett alternativ :-).