lördag 11 augusti 2012

Telge Stadslopp

Det gick inte riktigt som planerat på Telge Stadslopp. Förhoppningen innan loppet var låga 19-minuter, eller under 19:30. Det blev inte låga 19-minuter. Det blev höga 19-minuter. Det blev väldigt höga 19-minuter. Det blev 19:53.

Mina funderingar kretsar nu kring resultatet på mina tre senaste 5 km lopp. Itrimloppet i början av juni på 19:34, Enhörna Challenge för 10-dagar sedan på 19:44, och idag Telge Stadslopp på 19:53.

Utvecklingen går åt fel håll. Nu ska jag fokusera på kvalitetsträningen.

10 kommentarer:

Johnny sa...

Det är ju faktiskt inte helt lätt att lägga upp ett 5-km lopp heller tycker jag.

Man måste springa "max" hela tiden, men det är en tunn gräns mellan att spränga sig och att ta det lite för lugnt.

Personligen har jag inte hittat något smart sätt att utföra det ännu, men jag funderar en hel del på det smartaste upplägget :-)

Lennart sa...

Johnny - Ja, det är inte lätt, men igår sprängde jag mig inte. Tittar man på km-tiderna så blev de (enligt klockan som då inte är helt exakt) 3:50 - 4:00 - 3:52 - 4:09 - 3:53 - (plus 47 meter på 11 sek).

4:09 på den fjärde km beror på att den innhöll en backe som jag tog det lugnt i. Me ddet i åtanke sprang jag ett gansk jämnt lopp. Det är bara att träna lite till :-).

anneliten sa...

Tänk att på de där korta loppen handlar det om sekunder. Hårfint. Jag tycker inte du ska tolka det som en negativ trend - möjligen som en plattå. För de yttre förutsättningarna är väl inte exakt lika?

Lennart sa...

Anneli - Ja, men de där sekunderna är svåra att ta. Precis som du säger hoppas jag på att det är en "platå" som snart ger med sig :-). Det är bara att fortsätta träna.

Mathias sa...

Du har varit i tävlingsform nu länge. Dags att "träna på att träna" ett tag kanske?

Lennart sa...

Mathias - Ja, man kanske kan säga så... :-). Dock har jag också sett de senaste två 5 km loppen som träningspass. Det är lite roligare att springa en tävling istället för en snabbdistans eller ett pass långa intervaller :-).

Själv ser jag det som att jag är inne i en träningsperiod nu, trots att jag har sprungit två 5 km lopp på 10 dagar :-).

MagnusN sa...

Inte alltid säkert att mer kvalitetsträning är svaret. Underpresterande på tävling brukar snarare betyda att kroppen inte är tillräckligt utvilad (dina skadekänningar tyder också på det), och du har ju redan via de två andra tävlingarna och annat fått in del kvalitet. Så jag skulle gå åt motsatt håll, och se till att du först och främst blir fräsch innan du går vidare.

Lennart sa...

Magnus - Jag har också tänkt som dig, men jag vet inte.... Visst kan det vara så, men juli var en ganska lugn månad.... Jag vet faktiskt inte :-).

Staffan sa...

Kul att ses igår Lennart! Vi får vara nöjda såhär lite efteråt, den där backen gör att man tappar sekunder och orkar minte kriga på uppför eller efteråt så hinner man inte ta igen det!!

Lennart sa...

Staffan - Nja, jag är inte nöjd... :-). Jag borde klarat att springa lite bättre, trots backen.

Dock tycker jag att det var ett fint arrangemang och en roliga bana. Det var också kul att träffas innan och efter loppet.