torsdag 31 mars 2011

Det blev mängdrekord i mars

När jag efter dagens distanspass, 12 km i 4:39-fart, summerar månaden kan jag konstatera att det blev mängdrekord.

Under mars månad blev det totalt 25.8 mil löpning fördelat på 6 st kvalitetspass eller träningspass som innehöll en betydande del kvalitetsträning. Det blev totalt 3 st långpass på 27, km 30 km och 32 km. Resterande 9 träningspass var varierade distanslöpningar mellan 8-19 km. Totalt blev det alltså 18 st träningspass med en snittlängd på 14.4 km/träningspass och förhoppningsvis blir april en lika bra månad.

I april hoppas jag på att mängden och antal träningspass hamnar på samma nivå som i mars med den skillnaden att farten ska höjas på träningspassen.

För övrigt var dagens träningspass på 12 km en kopia på fredagens träningspass. Jag sprang samma runda och jag sprang exakt på sekunden lika fort. Utan att ha en aning om det blev tiden 55:49 båda gångerna.....

7 kommentarer:

Lars sa...

Som jag förstått det har du tre måltider för Stockholm marathon: en drömtid, en okey-tid och en skamgräns. Kom igen nu, hur ser drömtiden ut?

Min upptrappning fungerar hittills bra. Kommer att skriva om det imorgon.

Olov sa...

Hej.
Du springer på bra nu, skönt med tre långpass i bagaget den här månaden.
Var ett tag sen jag fick till ett bra långpass, tre veckor sedan. Nu till helgen ska jag i alla fall bege mig ut, det ska bli riktigt skönt.
Hur långt har du tänkt att det längsta ska vara och hur många veckor innan maran?

Lennart sa...

Hej Lars!
Jag väntar med spänning på ditt inlägg om din upptrappning :-).

Min drömtid är sub 3:20, okey tid sub 3:25 och skam tid sub 3:30. Skulle vilja skriva sub 3:15 på drömtid men det är för långt dit....

MVH

Hej Olov!
Hoppas att du får till dina långpass. Ditt 30 km pass du genomförde för ett par veckor sedan i 4:57-fart var riktigt bra!

Mina längsta pass jag planerar är 35 km och jag planerar att göra 2 st. Ett 35 km pass som jag springer igenom i lugn fart och ett 35 km pass som jag vill genomföra en fartökning på sista 5 km.

Efter dessa 35 km pass planerar jag att minska längden till mellan 27-32 km men med lite högre fart. I alla fall på 27 km passen.

MVH

Ingmarie sa...

Du verkar vara samma Duracellkanin som jag. ;-)
Ska du förresten springa Påsksmällen? Annars kanske det finns möjlighet till ett gemensamt träningspass i påsk? :-)

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Vet inte om det blir Påsksmällen. Det beror lite på hur den ligger i tiden i förhållande till uppladdningen inför maran. Troligtvis springer jag inte..

Jag vill springa Arenamilen här i Vallentuna också onsdagen den 11 maj så och för många tävlingar kanske inverkar för mycket på träningen inför maran.

Vill gärna köra ett pass i Påsk! Långpass eller "kortpass"? Skulle också vilja bolla ideer kring hur jag hanterar Arenamilen. Jag mailar.

MVH

Ingmarie sa...

STORT GRATTIS på födelsedagen Lennart! 40 är stort! Och alldeles alldeles underbart!

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Tack! Det känns faktiskt ganska bra att vara 40 nu :-).

MVH