torsdag 3 mars 2011

6*1000 m intervaller

Idag blev det ett pass klassiska 1000 m intervaller. Det blev 6 st 1000 m intervaller på tiderna 4:11, 4:08, 4:12, 4:12, 4:11, 4:06.

Jag är inte helt nöjd med dessa tider för innan passet trodde jag att tiderna på varje intervall skulle ligga på ganska exakt 4 min. Det betyder alltså att intervallerna gick 10 sekunder långsammare än väntat och det är jag inte nöjd med. Visst, det finns lite "omständigheter" som gjorde att allt inte var helt perfekt men skulle jag dra upp dessa "omständigheter" så känns det som att jag kommer med bortförklaringar och inte inser att jag måste träna mer.

Det positiva med dagens pass var att återhämtningen mellan intervallerna gick väldigt bra. Idag vilade jag en minut mellan varje intervall och jag kände mig faktiskt ganska pigg varje gång jag startade en intervall och efter sista intervallen var jag pigg och fräsch efter bara någon minut. Jag hade kunnat göra minst två intervaller till men jag vill inte gå på för hårt just nu på grund av skaderisken.

Sammanfattningsvis så var dagens pass inget bra formbesked och jag måste träna lite mer på långa intervaller. Ljusglimtarna var dock att återhämtningen gick bra och att jag känner att jag kan göra några 1000 m intervaller till i samma fart.

6 kommentarer:

hempa sa...

Klokt att du nöjde dig med 6 intervaller. Det är bra att du grejar den farten utomhus(?) med en minuts vila efter alla skador och sjukdomar du dragits med sista tiden!

Lennart sa...

Hej Hempa!
Tack för det och ja, det var utomhus och det är det "omständigheterna" handlar om :-)

MVH

Daniel sa...

Stressa inte upp dig över tempot. Du har ju haft en del käppar i hjulen senaste tiden och det kommer lossna. Träna på bara och var snäll mot dig själv!

Ingmarie sa...

Det är alltid lite "knepigt" både med att köra de där första tusingarna över huvudtaget och att hitta rätta farten. Och nu kan det ju bara bli bättre! :-)

John sa...

Man måste vara glad för det lilla Lennart! Snabb återhämtning är ju oerhört viktigt. Att kunna hämta upp energin snabbt och få nya batterier. BRA JOBBAT säger jag (de extra 10 sekunderna berodde nog bara på lite motvind ;)

Lennart sa...

Hej Daniel!
Jag ska tänka på det. Hoppas på en snabb förbättring.

MVH

Hej Ingmarie!
Ja, och det var snart ett år sen jag sprang 1000ingar så jag hoppas på att det går bättre redan nästa gång.

MVH

Hej John!
Ja, återhämtningen är viktig. Jag hade 59.9 i VO2-max så sent som i början av januari så jag hoppas det håller i sig :-)

MVH