måndag 7 mars 2011

Vilodag och nya skor!

Idag var det vilodag men jag har ändå gått och funderat på om jag ska ta en runda i alla fall. Benen känns bra och eftersom jag ska åka på tjänsteresa i två dagar tänkte jag att "jag kanske kan träna lite ändå...". Bestämde mig dock för att stanna hemma och låta ledband, senor och muskler få vila lite. Träningskläderna kan jag ta med mig och jag kan alltid träna imorgon kväll. Det är ju inte så kul att sitta på ett hotellrum hela kvällen......

I lördags när jag lade till mina nya skor i "utrustningslistan" på Jogg.se såg jag att mina gamla skor som jag använder på asfalt, vid vanlig distanslöpning, förmodligen är ganska utslitna. Jag hade i alla fall sprungit ca 110 mil i mina gamla skor så då måste jag köpa nya, eller, kan jag verkligen det? Jag har precis köpt ett par terrängskor och ett par snabba skor. Tänkte att jag kanske skulle avvakta lite.......

Efter lite funderande kom jag till slut fram till att jag kunde köpa tre par skor på tre dagar (släng dig i väggen Sarah Jessica Parker i Sex and the city....) så idag efter jobbet tog jag mig till Löplabbet på Kungsgatan och provade ut ett par nya skor för distanslöpning. Det blev ett par Mizuno Wave Ultima 2, vikt 350 gram, och syns på bilden nedan.
Mizuno Wave Ultima 2, vikt 350 gram
Skorna har en bra dämpning, är neutrala och satt riktigt skönt på foten. Nu har jag fyra par skor avsedda för löpning och det får räcka för ett tag.

Som jag skrev i början av inlägget. Jag skall åka på tjänsteresa så nu blir det tyst här ifrån i några dagar....

5 kommentarer:

Staffan sa...

Kul med nya skor!! Mizuno har jag ingen koll på men många verkar gilla dem. Vilka mera har du köpt?

Unknown sa...

Alltid lite nytändning med nya skor, själv fick jag 3 nya par igår. Två par från England och ett från Löplabbet. Så är det bara att tuta och köra =)

Lennart sa...

Hej Staffan!
I lördags köpte jag ett par snabba skor (Soucony Fastwich) och ett par terrängskor (Asics Gel-Fuji ES).

Jag skrev ett inlägg om det i lördags.

Hej Adam!
Bra, då är jag inte ensammen. Vilka skor köpte du?

MVH

Staffan sa...

Ah, spännande med nya Fastwitch. Terrängskor är inte mitt intresse men lättviktsskor har jag koll på :-)

Förra versionen, Fastwitch 4 var otroligt populär, nu har man introducerat samma platta sulprofil som på Kinvaara för att underlätta ett mitt-/framfotssteg. Det ska bli spännande att se vad du tycker om dem! De här skorna kan man ju inte riktigt jämföra med DS Trainern som ju är betydligt tyngre, ca 280gram i din storlek.

Lennart sa...

Hej Staffan!
Ingenting av det du skrev visste jag. Tackar för informationen. Känns som att jag gjorde ett bra val.

Kanske kompletterar min skosamling med ett par DS Trainer som jag kan använda ibland på distanspassen.... :-).

MVH