tisdag 15 mars 2011

19.3 km i 4:39-fart

Idag fick jag till ett sånt där otroligt träningspass. Efter söndagens långpass på 27 km i 5:11-fart visste jag inte riktigt hur kroppen skulle kännas men jag märkte redan efter någon kilometer att kroppen svarade riktigt bra. Första 3 kilometerna gick i 4:40-fart och jag var knappt andfådd och så här fortsatte det! Efter 9 kilometer var jag fortfarande knappt andfådd och tempot var fortfarande ca 4:40 min/km. Det kanske låter lite konstigt det här men kroppen hamnade i en härlig "balans" mellan tempo, puls, andning och stegfrekvens. Det var "bara" att springa på..... Det gick så lätt.....

Planen var att springa 16.2 kilometer men eftersom allt kändes så bra fortsatte jag ytterligare 3.1 kilometer. När jag var ute på den sista slingan på 3.1 kilometer tittade jag på klockan och tänkte "om jag springer på lite extra kan jag avsluta rundan under 1 timme och 30 minuter" och det lyckades jag med......

Riktigt härligt pass som summeras till 19.3 km, tid 1:29:54, 4:39 min/km.

7 kommentarer:

Olov sa...

Ojdå, Grattis eller vad ska man säga =)
Det låter som ett riktigt härligt pass.
Då o då händer det ju att man får till den där speciella känslan och flytet i löpningen.

hempa sa...

Magiskt!! Det är såna där pass som gör all träning värd mödan!

Staffan sa...

Härligt pass!! Precis som du beskriver det upplevde jag maran i Stockholm förra året! Det vara bara att springa på!! Hoppas du får uppleva samma sak 28 maj!

Lennart sa...

Hej Olov!
ja, iblan inträffar det och det är lika kul varje gång :-).

MVH

Hej Hempa!
Härligt att du är frisk och visst är såna här träningspass härliga!

Ska bli kul att se vad jag presterar på tvåtusingarna på torsdag och stämma av med dina :-).

MVH

Hej Staffan!
Jag har förstått att din mara var något extra och nu förstår jag ännu mer :-).

Skulle vara kanon att uppleva samma sak den 28 maj.

MVH

Lars sa...

Det är minnet av sådana pass man får plocka fram när det känns motigt. Visst är det en härlig känsla när allt stämmer.

Ingmarie sa...

Wow! Strålande!

Lennart sa...

Hej Lars!
Ja, det här passet kan jag leva ett tag på. Hoppas bara att det inte var en engångsföreteelse :-)

MVH

Hej Ingmarie!

Tackar! Det var strålande, i alla fall till en början då jag hade solglasögon på mig :-). Det var solen som strålade men det kanske inte var det du menade.... :-)

MVH