fredag 11 mars 2011

Tusingar i Sätrahallen

Idag åkte jag till Sätrahallen för ett pass intervaller. Ursprungsplanen för dagen var 5*(2*200+1000) men i sista stund planerade jag om till de klassiska 6*1000 meter med en minut ståvila. Anledningen till omplaneringen var att ursprungspasset innehåller joggila efter korta intervaller och lång setvila. Vidare så hade jag bara 35 min på mig att genomföra passet för sen skulle hallen fyllas med andra friidrottare. Jag bedömde det som att jag inte skulle hinna göra klart intervallpasset med så mycket vila mellan intervallerna så det fick helt enkelt bli 6*1000 m med 1 min ståvila. Mmm, 6*1000 m med 1 min ståvila tar 30 min om allt går som det ska....... Ursprungspasset hade tagit ca 40 minuter.....

Efter en kort uppvärmning (ja, jag var lite stressad) startade jag intervallpasset och försökte hålla 4 min-tempo på intervallerna men jag var nog lite feg och avvaktande i början så tiderna blev lite långsammare än 4 min-tempo. När jag hade genomfört den sista intervallen så hade de andra friidrottarna inte börjat sin träning ännu så jag tänkte att "jag kör en till när jag ändå håller på" så det blev totalt 7 st intervaller och den snabbaste blev faktiskt den sista. Tiderna per intervall blev 4:06, 4:02, 4:03, 4:04, 4:03, 4:03, 3:55.

De här 3-4 sekunderna över 4 min-tempo kanske inte låter så mycket men det ligger lite träning bakom för att komma ner på "rätt sida" om 4 min strecket. En, två kanske tre intervaller under 4 min-tempo, med en min ståvila, klarar jag men det är också viktigt att tiderna inte blir långsammare och långsammare. Tycker dock att farten var ganska kontrollerad idag och jag är helt klart nöjd med passet.

För att toppa formen inför Premiärmilen den 27 mars vill jag hinna med ett pass 4*2000 m intervaller och ett pass med blandade intervaller, till exempel 5*(2*200+1000) eller 10*200+5*400+2000. Vad tror ni om det?

Funderar också på vilket tidsmål jag ska sätta på Premiärmilen men det får jag återkomma till.

3 kommentarer:

Easec sa...

riktigt gott jobbat! Själv fegade jag ut, var för dåligt väder!

Daniel sa...

Själv brukar jag inte vila så mycket inför millopp och tränar ganska hårt inpå loppet då jag tycker jag blir seg annars.
Mitt tips är att träna på som vanligt fram till onsdagen innan loppet och då du kör korta intervaller på typ 10x2min för att få fart på benen och dagen efter kör du 8-10km lugnt. På fredagen vilar du och på lördagen tar du en lätt jogg på ca 5km, sedan persar du på söndagen!
Så hade jag gjort! ;)

Lennart sa...

Hej Mats!
jag såg det men du fick till 3 bra intervaller och sen är det tävling i helgen.

Måste se hur det gick....

MVH

Hej Daniel!
Tack för tipset. Ska fundera på det.

Jag brukar vilja gjöra en lugn jogg dagen innan millopp och några stegringslopp, bara för att kroppen ska få känna på lite fart...

MVH