lördag 5 mars 2011

Nya snabba skor, nya terrängskor och gel

Idag var jag inne på Runners Store på Vasagatan och köpte nya skor. Det blev ett par snabba skor och ett par terrängskor.

De snabba skorna jag köpte heter Saucony Fastwitch (ca 220 gram) och syns på bilden nedan. Skorna har visst pronationsstöd och kändes riktigt sköna. Jag provade också Saucony Kinvara men valet föll på Saucony Fastwitch.

Mina snabba skor, Saucony Fastwitch, ca 220 g
Det verkar också vara lite trendigt att skriva något på undersidan av sulan (hälen) och på mina skor står det "I´m Winning" på vänsterskon och på högerskon står det "U R Losing". Då så, med den texten på skorna måste det bara vara att ställa ut skorna på banan så har du förlorat och jag vunnit. Nä, jag skojade så klart bara.
Trendigt med lite text under sulan
Terrängskorna jag köpte heter Asics Gel-Fuji ES (ca 310 gram), se bild nedan. Skorna kändes "rejäla" och satt bra på foten. De fick också starka rekommendationer i Runners World för ett par månader sedan så jag hoppas att de är lika bra som jag tror.

Mina terrängskor, Asics Gel-Fuji ES, ca 310 g
I veckan som gick köpte jag också lite gel att ha till långpassen. Jag köpte två olika sorters gel, Vitargo och Maxim. Jag har provat båda sorterna och jag måste säga att det är lite mer "stuns" i Maxims gel men jag köpte båda för att variera lite. Maxims gel är också lite mer som sirap så man måste skölja ner Maxims gel med vatten för annars "fastnar den i munnen".

Vitargo och Maxims gel
En ide jag har är att ta Maxims gel efter ca 13-14 km löpning och komplettera med Vitargo efter ca 20-22 km löpning. Jag tror att de kan komplettera varandra ganska bra.

10 kommentarer:

Roger sa...

Skorna ser helt klart snabba ut! Jag blir riktigt avundsjuk, var själv och provade Asics DS Trainer igår och la nästan in en nätbeställning när jag kom hem. Nästan... :)

Men jag ska vänta till mer barmark är framme, då blir det nya snabba skor för mig också!

hempa sa...

Asics DS Trainer ligger högst upp även på min lista, men jag ska testa lite annat. Innan jag beställer på nätet... :-)

Intressant där med gelen, har du märkt någon skillnad på maxim-vitargo flera gånger? Det ska finnas någon lättflytande variant som ger snabb effekt, känner du till det?

Olov sa...

Hej.
Roligt med nya skor, terrängskor borde man ju ha, äger inga ännu...
Vill ha en recension när du har provat dem.

Lennart sa...

Hej Roger!
Välkommen hit!

Provade faktiskt aldrig Asics DS trainer men var på väg.... När Fastwitch passade bra och kändes sköna så nöjde jag mig med det.

Det är nog barmark på många ställen inom ett par veckor :-).

MVH

Hej Hempa!
Hörde att det gick bra idag. Kul!! Synd att jag inte kunde vara med.

Tycker du gör rätt när du provar lite annat men Asics DS Trainer verkar vara populära så de är säker kanonbra!

Angående gelen känner jag inte till någon lättflytande variant av maxim och ja, jag har kännt skillnad flera gånger.

En skillnad mellan Vitargo-Maxim är att Maxim-gelen innehåller ca 25% mer energi/100 gram än Vitargo (enligt innehållsdeklarationen) så det kanske inte är så konstigt att jag känner skillnad...... :-)

MVH

Lennart sa...

Hej Olov!
Ditt inlägg kom när jag höll på att svara på Rogers och Hempas kommentar....

Jag lovar att en recension kommer av både Saucony Fastwitch och Asics Gel-Fuji ES när jag har sprungit lite i dom.

Har du snabba skor? Vilka i så fall?

MVH

Olov sa...

Jag kör på mina två veckor gamla Asics DS Trainer, riktigt bra o sköna. Hade dom i dag på långpasset.

Olov

Lennart sa...

Hej Olov!
Kanske var därför långpasset gick så fort :-).

MVH

Anonym sa...

Saucony Fastwitch ser ut som riktigt snabba dojjor dom kommer du gå under 40 med!

Lennart sa...

Hej Julle!
Hoppas du får rätt! Det är precis så jag har planerat :-).

MVH

JOHN sa...

Va f..! Jag vill också handla skor! Varför måste jag bo i hålan Jönköping där man inte kan köpa något överhuvudtaget!

Blir rejält avundsjuk på dina Saucony. Testade du inte deras A4?