söndag 27 mars 2011

Premiärmilen 2011

Vet inte vad som hände idag på Premiärmilen men så här timmarna efter loppet känns det lite tomt och tråkigt. Jag kom i mål på tiden 42:29 vilket är minst 1 minut sämre (eller 1:30 sämre) än vad jag hoppades på innan loppet och jag måste ta mig en funderare på varför det blev så här men nu till loppet......

Precis innan start upplevde jag att jag stod ganska bra för jag var inte så långt ifrån "startbågarna" men när starten gick och vi sprang iväg så var det ganska trångt. Efter ett par hundra meter såg jag alla löpare som var framför mig och då undrade jag "Var kom alla dom ifrån? Så många var väl inte framför mig i starten?". Bestämde mig dock för att hålla mig lugn och följa med strömmen tills det började glesa ut lite. Tänkte att på tävling brukar det kännas som att det går sakta, men på tävling brukar det gå fortare än det känns......

Jag missade första km markeringen (på grund av alla löpare) och när jag kom till den andra km markeringen visade klockan 8:30 vilket vilket var sämre än vad jag hade hoppats på och det stressade mig lite. Under den lite jobbigare 3:e och 4:e km kände jag mig fortfarande ganska pigg men det gick inte så mycket fortare än 4:15-fart. Jag hade här också fått syn på Ingmarie som låg ca 50 m framför mig och tänkte att jag ska försöka öka lite på de lättare kilometerna (km 5 och 6) för att komma ifatt henne. Jag ökade så gått det gick men jag kom inte ifatt Ingmarie. Hon var för snabb. Jag passerade dock 5 km på tiden 21:11 och var då fortfarande vid ganska gått mod. Här hade jag faktiskt inte gett upp 41 min i sluttid utan jag tänkte fortfarande att andra varvet ska gå fort, fortare än det första.

Jag sprang nog lite för fort under 5:e km och 6:e km för när grusvägen började på andra varvet började jag bli trött. Segade mig igenom den tunga grusvägen med vetskapen om att den sista km är lätt. När jag kom upp för den sista branta backen innan 9 km markeringen tryckte jag på för att ta ut det sista krafterna innan målgång. När jag kom i mål och stängde av klockan blev jag lite förvånad att det:
  • Inte blev pers
  • Tiden var 16 sek sämre än förra året
  • Tiden var bara 1 min och 20 sek bättre än Nyårsloppet som gick på vinterunderlag (halt och snö)
Nu så här timmarna efter loppet känns det lite trist och det kommer att ta ett par dagar för mig att tänka igenom det här. Jag vill också se hur träningen nu på tisdags känns. Frågor jag nu ställer mig själv är: Tog jag verkligen ut mig ordentligt? Tog jag det för lugnt i början? Plockade jag verkligen fram "tävlingsskallen" idag? Ligger den här tiden i linje med vad jag har presterat på intervallträningar senaste tiden? Var fredagens träningspass verkligen smart (12 km i 4:39-fart)? Har jag inte blivit bättre det senaste året? Osv, osv.....

Jag ska ta mig en funderar på dagens lopp men jag ska passa mig för "bortförklaringar" för det tycker jag är respektlöst mot de som har presterat bättre än mig. Jag tycker faktiskt att det man säger när man kommer med "bortförklaringar" är att "jag är egentligen lite bättre (än dig) men på grund av bla, bla, bla...... så kunde inte jag visa det idag...." Andra kanske uppfattar "bortförklaringar" på annat sätt men jag kommer nu att tänka lite på dagens lopp och sen kommer jag att träna och göra allt jag kan för att prestera bättre i kommande tävlingar.

För att summera Premiärmilen blev det:
  • Sluttid: 42:29, 4:15 min/km
  • Tid 5 km: 21:11 (splitten blev alltså 21:11 / 21:18)
  • Placering: 296 (borde vara topp 10% i alla fall)
Hmm, jag har lite svårt att acceptera dagens resultat. Kanske ska anmäla mig till en ny miltävling. När går Påsksmällen?

11 kommentarer:

Mathias sa...

Hej
Tråkigt att dagens lopp inte gick som planerat. Vi har alla haft de här loppen som du beskriver och det kan vara svåranalyserat. Du får testa något annat upplägg.

Lennart sa...

Hej Mathias!
Ja, jag får fundera igenom det här. Jag var trött också men ett annat upplägg kanske skulle vara värt att prova.

MVH

Tomas sa...

Förstår din besvikelse Lennart! Jag har kännt exakt samma sak som du vid några millopp. Allt känns tomt och man undrar varför det gick som det gick. Sedan tycker jag inte att du ska vara rädd för att hitta bortförklaringar. Se det som att det mer handlar om att analysera vilka misstag man gjorde. Har man inga bortförklaringar betyder ju det att man accepterar det resultat man fick och att man säger till sig själv att jag är inte bättre än så här...

Ta och smält detta några dagar och så tar du nya tag. Men tänk också på att du är inne i en ganska tung träningsperiod vilket naturligtvis påverkar ditt resultat. Ditt huvudmål är fortfarande Sthlm Marathon... eller hur? Sedan kommer det fler millopp... du kommer igen Lennart... jag lovar.

mvh
Tomas

Lars sa...

Håller nog med Tomas. Med ett hårt program som siktar på stockholm marathon kan man inte begära att prestera på topp på en miltävling som genomförs i hård och kall vind.

Det kommer fler miltävlingar.

Ingmarie sa...

Så där är det ibland utan att man fattar varför. Det kan vara för att det är första racet. Det tar lite tid att väcka kroppen till liv efter vinter dvalan. Du kommer igen!

Anonym sa...

Trist att du inte fick till det, men vi har alla bra och dåliga dagar. Säger som Tomas, det kommer fler lopp och du kommer igen!
Gör en jämförelse av träningen 2010 vs 2011 så borde du kunna utläsa om du "borde" vara i bättre form nu än då. Sedan kan du kolla vinnartiderna eller dylikt för att se om det var mer svårsprunget i år.
42:29 är till sist en tid väldigt många skulle vara sjukt nöjda med. Och kanske var det här loppet som väckte din kropp inför fortsättning på våren.
Påsksmällen är den 25/4, norr om stan finns Kvarnloppet 10K i Järfälla den 16/4. Funderar själv på Påsksmällen, men då snarare som ett tempopass.

Lennart sa...

Hej Tomas!
Tack för dina stödjande ord. De uppskattas!

Ang bortförklaringar så vill jag inte lura mig själv utan mer inse att med lite mer träning så kanske jag inte behöver de där bortförklaringarna... :-)

MVH

Hej Lars!
Tack. Visst kommer det fler miltävlingar. Arenamilen den 11 maj vill jag köra. Det är 10 000 m på bana här i Vallentuna så det tänker inte jag missa :-).

MVH

Hej Ingmarie!
Jag kommer igen och jag tycker du såg stark ut. Jag såg din rygg på ca 50 meters håll hela andra varvet....

MVH

Hej Hempa!
Jag har faktiskt funderat lite på vad jag egentligen är missnöjd med. Jag menar att förra året hade jag varit helnöjd med den här tiden men nu känns det som ett misslyckande.... :-)

Jag ska faktiskt titta lite i träningsdagboken för att se vad den säger men jag har redan börjat bli less på att fundera över det här. Jag lägger nog det här bakom mig i samma stund som jag går och lägger mig :-). Hmm, där fick jag till en fin ordvits... :-).

MVH

anneliten sa...

Säger som Aaliyah: If at first you don´t succeed - dust yourself of and try again... (musik i annelitens smak). Du kommer igen - ännu starkare. Jag är imponerad av tiden hursomhelst. En sådan tid skulle inte jag greja ens om jag tränade superhårt.

Roger sa...

Det kan ju vara så enkelt som en dålig dag, sådant händer alla. Bättre att du i sådana fall fick den idag än på Maran!

Staffan sa...

Jag förstår också hur du känner Lennart men trots allt, som många är inne på, 42:29 så här tidigt på säsongen när kroppen knappt vaknat efter vinterdvalan är ju inte dåligt, tvärtom! Visst, vi och du har sprungit en del kvalitétspass, t ex i Sätrahallen men det går inte riktigt att jämföra med löpning utomhus en blåsig dag!!

Med flera utomhuspass, intervaller och snabbdistans, en varmare dag längre fram i år kommer du kunna putsa den där tiden och få ett resultat du känner dig mera nöjd med!

Lennart sa...

Hej och Tack Anneli!
Visst, jag kommer igen. Det här sporrade mig bara... :-).

Vill också säga att jag tycker du har en väldigt bra blogg. Du skriver bra!

MVH

Hej Roger!
Precis. Hellre nu än på maran!!

Tycker faktiskt att det är lite svårt och få till bra träning som är anpassad både till milen och maran.

MVH

Hej Staffan!
Du har nog rätt. Vinterträningen inomhus är inte riktigt samma sak men bra och rolig... :-)

Jag är riktigt sugen på att göra som du säger och köra snabbdistans, intervaller.... en varmare dag :-). Tiden måste jag bara putsa lite.

MVH