torsdag 17 mars 2011

Tvåtusingar i Sätrahallen

Idag åkte jag till Sätrahallen efter jobbet för att köra ett pass 4*2000 m intervaller med 2 minuters vila mellan intervallerna.

Efter uppjogg och lite stretching startade jag den första intervallen i relativt "lugn" fart. Jag var lite orolig för att öppna för hårt så jag hade bestämt mig för att börja första intervallen i ett tempo som motsvarar 50 sek/varv (4:10 min/km) för att sedan eventuellt öka lite beroende på hur det kändes. Det hela kändes ganska bra och intervallen avslutades på 8:13 (4:06 min/km).

När jag startade den andra intervallen var planen att genomföra varje varv på 48 sek (4:00 min/km), men här gjorde jag en riktig "tankevurpa". När jag sprang tänkte jag fortfarande 50 sek/varv och när sista varvet började upptäckte jag att klockan visade 7:35 vilket betyder att jag bara hade 25 sek på mig att avsluta sista varvet och det är lite svårt....... Jag tryckte på lite extra sista varvet men tiden på intervallen blev sämre än vad den borde ha varit. Klockan stannade på 8:15 (4:08 min/km) vilket är lite långsamt.

På den tredje intervallen gjorde jag inga misstag och den avslutades ganska planenligt på 8:03 (4:02 min/km) och på den fjärde intervallen stannade klockan på 8:08 (4:04 min/km).

Passet kändes ganska bra och det känns fortfarande som att jag har mer att ge. Jag tog inte ut mig helt idag utan det hela kändes ganska bra.

Dagens siffror får mig att fundera lite på målsättningen inför Premiärmilen. Ska jag lägga upp loppet med målsättningen att försöka springa under 41 minuter på Premiärmilen? Jag har en tendens att "lyfta mig" på tävling också....

8 kommentarer:

Staffan sa...

Långa intervaller är riktigt bra, testa lite längre fram också att korta ner vilan till bara en minut så blir det allt mer tävlingslikt eftersom pulsen inte hinner ner lika långt då! Bra och jämnt sprunget!

Lennart sa...

Hej Staffan!
Jag tänkte skriva i inlägget att vilan kändes lite lång och att 90 sek hade nog varit tillräckligt.

Kommer att korta vilan nästa gång.

MVH

Ingmarie sa...

Absolut ska du satsa på sub 41! Ska du kuta "Två sjöar"? Snygg serie du gjorde med. :-)

Mathias sa...

Ja, Lennart, nu är det dags att kapa 10km tiden. Du verkar vara i bra form!

Robban sa...

Ser bra ut... jag ska försöka ta mig ut till Premiärmilen och stå och heja... Själv har jag cyklat till och från jobbet hela veckan och tänkte köra lite på löpbandet i helgen... Kör hårt på söndag...

JOHN sa...

Gör det som känns rätt. Kroppen visar oftast tydligt vad det är som gäller. Med dessa tvåtusingar verkar det knappast några problem med sub41 :)

hempa sa...

Bra pass! Korta vilan är nog melodin.

Går det att dra några slutsatser av rimlig sluttid från farten på intervallerna? 4:06-fart motsvarar ungefär snittet på 2000-ingarna. Bara du kan bedöma hur mycket kraft som gick åt att behålla denna fart, låter som det gick lätt så tja farten har du så satsa på 41! :-)

Lennart sa...

Hej Ingmaie!
Nej, jag ska inte springa Två Sjöar och visst. Jag satsar på 41 min.

MVH

Hej Mathias!
10 km tiden måste kapas annars har jag misslyckats :-).

MVH

Hej Robert!
Det är nästa helg, dvs den 27/3. Jag har sett att du kör lite MTB och hoppas så klart att du ska kuta lite i helgen.

MVH

Hej John!
Det blir nog tufft men det känns som att det finns mer och att tröskeln ligger där på 4:06-fart......

MVH

Hej Hempa!
Det där med 4:06-fart är lite det jag tänker på. Det känns nästan som att tröskeln ligger där. Det kanske kan fungera, kanske inte. Jag brukar kunna lyfta mig lite på tävling också så vi får se men jag kör....

MVH