tisdag 29 mars 2011

Vila och träning efter en tävling

Ett par personer, som jag har mycket stort förtroende för, har sagt till mig att man ska vila, träna lugnt eller träna alternativt direkt efter en tävling. Intensiteten på träningen skall sedan trappas upp successivt. Hela processen med vila, träna lugnt/alternativt och upptrappning ska ta lika många dagar som tävlingen var lång i miles. Efter ett maraton skall man alltså vila, träna lugnt/träna alternativt och trappa upp i 26 dagar eftersom ett maraton är 26 miles långt. Det betyder alltså att efter en miltävling ska man ta det lite lugnare än normalt i 6 dagar (1 mil är ungefär 6.21 miles). Det här har jag lärt mig ska vara en bra grundregel för att undvika skador eller överansträngningar efter en tävling.

Jag har tagit ovanstående till mig så idag blev det en lätt distanslöpning. Det blev 8 km i 5:10-fart och det kändes väldigt bra. Det var oerhört skönt att bara få springa iväg i lugn fart utan några krav på prestationen. Nästa träning blir på torsdag och då kommer det att bli både lite längre och lite fortare men fortfarande relativt lugnt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dagens tips:
AIDS-Loppet som är den 22 maj på Gärdet, Stockholm. Det kostar 150kr att delta och avgiften går oavkortat till UNICEF.

Det är läkarstudenter från Karolinska Institutet som anordnar loppet helt ideelt. Förutom loppen i sig är det lite folkfestkänsla med uppträdanden och mingel. Man kan springa 5 km eller 10 km.
Spana in mer på http://www.aidsloppet.se

mvh
Susanna

Lennart sa...

Hej Susanna!
Så du använder min blogg (och några andras) för att sprida ditt budskap :-).

Det är OK för mig för det är för en god sak!

Hoppas att ni får in anmälningar.