fredag 4 mars 2011

Distanslöpning på bitvis glashalt underlag

Eftersom jag under dagen idag var tvungen att planera om helgen så blir det ingen intervallträning i Sätrahallen för mig i morgon. Omplaneringen betyder också att jag eventuellt skulle missa ett träningspass och det ville jag så klart inte. Lösningen på det var att jag fick träna idag istället. Själv tycker jag att jag måste bli bättre på att springa lite längre i högre fart så dagens pass blev en repris på tisdagens pass, dvs 16.2 km i lite högre fart.

Jag vill här också varna alla och säga att det är lite obehagligt att springa nu när snön smälter på dagarna samtidigt som smältvattnet fryser på kvällen. Det blir glashalt! Långa perioder var det helt perfekt underlag men stundtals gick det knappt att springa. Ibland svängde vägen 90 grader (som vid T-korsningar) och då fanns det vid ett par tillfällen ingen möjlighet att svänga. Jag var då tvungen att springa rakt fram och sätta fötterna i snövallen..... Vid ett par tillfällen skulle jag också springa upp för ett par branta backar och hade jag inte hittat lite grus, som hade fryst fast i isen, som jag kunde sätta fötterna på skulle jag nog inte ha kommit upp för dessa backar.

Jag halkade till ett par gånger idag så ta det lugnt när ni är ute!

Hur som helst blev det idag 16.2 km på tiden 1:18:32 vilket ger 4:51 min/km och på söndag blir det långpass. Hmm, jag ska nog försöka starta tidigt så att jag kan titta på målgången av Vasaloppet. Vinnaren brukar komma i mål strax innan klockan 12.....

2 kommentarer:

hempa10 sa...

Starkt pass igen, 16km*2 tillf, 6*1000m plus långpass ger en riktigt bra träningsvecka. Nu är du verkligen på gång!
Synd att du inte kom loss idag men det lär gå fler tåg.

Lennart sa...

Hej Hempa!
Tack! Ja, det får bli en annan gång.

Det blir också förhoppningsvis 4 pass den här vecka (långpasset kvar) och alla 4 pass blir då ganska hårda. Målsättningen på långpasset som jag planerar är 30 km och det sliter ganska bra.

Blir allt som planerat kommer mängden vara 72 km denna vecka :-) på 4 ganska hårda pass :-)

MVH