söndag 6 mars 2011

Långpass på 30.1 km i 5:40-fart

Idag blev det som planerat ett långpass över 30.1 km på tiden 2:50:28, 5:40 min/km. Det speciella idag var att underlaget på Gävsjövägen (en skogsväg här i Vallentuna) var rena blankisen. I över två mil fick jag hela tiden trippa med lätta steg fram och tillbaka över vägen för att söka fäste. Det roliga var att jag mötte säkert 10 löpare som gjorde samma sak och alla verkade glada. Det hela var nästan lite komiskt :-). Hur som helst höll jag mig på benen hela tiden och det blev årets andra 30 km pass och det känns riktigt skönt.

Nu känner jag mig redo för att försöka öka farten lite på långpassen. Funderar på att redan nästa helg satsa på 27 km varav 13.5 km i lugn fart och avsluta med 13.5 km i tänkt maratonfart, dvs 4:40-4:45 min/km. OK, underlaget måste tillåta det och just nu känns det utmanade men jag vill försöka för nu måste jag få upp lite fart.....

Långpasset avslutade en hård träningsvecka på totalt 72.5 km löpning. Träningsveckan har bestått av 2 pass lång distanslöpning i lite högre fart (16.2 km i ca 4:50 min/km) och ett intervallpass (6*1000 meter i ca 4:10 min/km) samt dagens långpass på 30.1 km i 5:40 min/km.

Nästa vecka blir lite lugnare och nyckelpassen nästa vecka kommer förmodligen att bli ett intervallpass och ett långpass. Mellan dessa nyckelpass kommer jag att fylla ut med lite distanslöpning i en fart som känns bra.

12 kommentarer:

Ingmarie sa...

Bra jobbat! det är helt livsfarligt det här! Att de inte sandar på skogsvägar kan jag köpa, men på cykel- och gångbanor inne i samhälle borde de väl?
Hoppas vi ses på lördag! :-)

Olov sa...

Hej.
Bra långpass med det underlaget. Blir nog inte så många veckor till med is ska du se.
Mitt långpass sprang jag på vägrenen med torr asfalt.
Vilken tid ska du sikta på i Stockholm Marathon?

Lars sa...

Härligt långpass! Med tanke på underlaget är ju tiden suverän. Själv halkade runt i Uppsala med omnejd. Dock inte lika långt och inte (tror jag) lika fort.

Björn Suneson sa...

Det verkar som om du skulle haft broddar idag. Snabbt sprunget.

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Ja, det var inte lätt idag. Idag var det nog det värsta jag har varit med om.... Såg att du hade varit ute i liknande terräng.

Jag ska försöka vara med på lördag. Måste bara stämma av allt här hemma...

MVH

Hej Olof!
Räknar faktiskt med att det är bättre redan nästa vecka. Jag har tre mål på maran: 1. "Jag börjar med varpa" mål= sub 3:30, 2. Realistiskt mål=sub 3:35, Bästa mål=sub 3:20.

Jag kommer att träna och satsa mest mot sub 3:20.

MVH

Hej Lars!
Kul och se att du är igång igen :-)

Det finns vissa "omständigheter" som kanske påverkade tiden men jag måste träna mer fart framöver.

De verkliga kvittorna får jag när underlaget är bättre och jag försöker öka farten....

MVH

Lennart sa...

Hej och tack Björn!
Det värmde och ja, broddar eller icebug hade varit bra. Det är bara det att jag brukar klara mig genom att springa på väggrenen eller något sånt så jag har inte införskaffat det :-) men....

Idag var det extremt så jag hoppas att det inte blir så halt framöver.

MVH

Linus N sa...

Hej Lennart!
Fint långpass! Underlaget var hopplöst igår, men som tur är måste man inte slå världsrekord på långpassen.
Och schyssta skor du har köpt. Jag har Fastwitch 4 och bara älskar dem.
Ska du springa Bore Cup i Vallentuna på lördag? www.borecup.se
Jag tror jag ska det faktiskt, även om det är lite skämmigt att springa så sakta som jag gör nu. ;)

anneliten sa...

Underbart att vi är så många nu. Vinterlöpare alltså. Det märks verkligen att det är en löpar-boom. Tänk att man gått och blivit modern.

JOHN sa...

GRYM vecka Lennart! 72k är respekt. Riktigt bra fart på långpasset var det ju också!

Bra jobbat! :)

Staffan sa...

Hej Lennart!
Bra jobbat som sagt i det här underlaget, på asfalten bland cykelvägarna får man ju hoppa mellan isfläckarna, på skogsvägar har jag inte ens övervägt att springa just nu, dessutom har jag ont i halsen sedan ett par dagar vilket sätter stopp för löpträning för mig.

Lördag har jag en teoretisk möjlighet att komma loss och träna men det är extremt rörigt hemma efter en renovering som blir klar imorgon så jag borde hålla mig hemma och rensa i röran istället. Vi får se...

Mathias sa...

Imponerande längd och fart på det isiga underlaget, Lennart. För egen del var mitt långpass på söndagen 90 km på snö...

Lennart sa...

Hej Linus!
Kul att höra att du är nöjd med skorna. Jag funderar på att "inviga" skorna på torsdag.

Nej, jag ska inte springa Bore Cup men om jag hinner kommer jag att ta mig ner till tävlingsområdet. För övrigt blir min första tävling Premiärmilen (anmälde mig igår).

Lycka till på Bore Cup!

Hej Anneli!
Ja, du har inte bara gått och blivit modern utan du är den som sätter trendn också :-).

MVH

Hej John!
Tack :-).

Hej Staffan!
Du gör rätt som hoppar över skogsvägarna... Det är ingen ide att försöka.

Synd att du åkte på halsont! Hoppas att du snart är tillbaka och då är halkan förhoppningsvis borta :-).

Hoppas att du hinner komma förbi på lördag!

Hej Mathias!
Tack!

Kul att du åkte Vasaloppet och jag är riktigt nyfiken på vilken tid du fick :-).