tisdag 8 mars 2011

Distanslöpning i Malmö

Jag hittade en dator här på hotellet så det blev inte så tyst härifrån som jag trodde igår. Det blir ett kort inlägg idag.

Idag befinner jag mig på tjänsteresa i Malmö och efter jobbet gav jag mig ut på en distanslöpning. Jag startade vid Stortorget och sprang ner till Ribersborgsstranden. När jag väl hade kommit ner till Ribersborgsstranden så hade jag tänkt ut en plan för dagens träning. Jag skulle springa 25 minuter, längs vattnet, mot Öresundsbron och efter det skulle jag vända och springa tillbaka, samma väg, i högre fart.

Sagt och gjort. Jag började springa i ett ganska behagligt tempo som jag uppskattade till ca 5 min/km och det tempot höll jag i exakt 25 min och 11 sekunder innan jag vände. Efter vändning ökade jag som planerat farten och sprang tillbaka på tiden 21:41.

När jag senare hittade datorn på hotellet mätte jag upp rundan på Jogg och det visade sig att jag hade sprungit 10.09 km vilket alltså betyder att jag sprang första 5 km på tiden 25:11 (5:02 min/km) och andra 5 km på tiden 21:41 (4:20 min/km) och det känns riktigt bra.

Efter avslutat pass joggade jag tillbaka till hotellet på Stortorget så totalt, inklusive uppjogg och nerjogg, blev det idag ca 12 km löpning.

10 kommentarer:

Thomas sa...

Vad trevligt att du fått uppleva lite barmark här i vår härliga stad.
Vädret var ju dessutom helt ok, bortsett från lite blåst :-)

Unknown sa...

Starkt jobbat att få till ett träningspass fast du är på tjänsteresa. Imponerad över din känsla för vilken fart du håller - rutin!

Nu hoppas vi på barmark även uppe på våra breddgrader!

Mathias sa...

Var också nere i Malmö på tjänsteresa för några veckor sedan. Fick för egen del till ett bra tempopass när jag nere och jag kommer ihåg vilket lyft det var att springa på barmark och utan broddar! Bra tryck sista 5km där nere!

Ingmarie sa...

Lyllos! Barmark i Malmö! kan väl inte bli mycket bättre? Bra jobbat!

hempa sa...

Åh, det är ju barmark i Malmö!! Snyggt att få till en löpning på tjänsteresan, dessutom bra fart på sista 5K!

Lars sa...

Ska genast skaffa mig en orsak att åka söderut. Bra fartökning. Det här ser stabilt ut.

Unknown sa...

Härligt att komma ut och springa när man är på resande fot. Ribban är aldrig fel =) Säg till om du kommer till Hbg någon gång så får du lite sällskap på rundan.

Lennart sa...

Hej Thomas!
Ja, det var verkligen kul att uppleva ite barmark. Det var också kul att byta miljö lite :-).

MVH

Hej Liljeros!
Ja, det verkar som att det har blivit lite mer barmark de senaste två dagarna :-). Snart så är det barmark överallt :-).

MVH

Hej och tack Mathias!
Kul att du också sprang när du var på tjänsteresa. I vilket område sprang du? Förra gången jag var nere sprang jag runt Turning Torso.

MVH

Hej Ingmarie!
Tack. ja, det kändes lite lyxigt :-).

MVH

Hej Hempa!
Tack. Ja det är barmark i Malmö!! Jag visste det så jag var bara tvungen att gå ut och köra en sväng.

MVH

Hej Lars!
jag vet en orsak att åka söder ut. Springa på barmark :-).

MVH

Hej Adam!
Ribban var helt OK. jag säger till om jag åker till Helsingborg. Sällskap och lokalkännedom tackar jag inte nej till :-).

MVH

Easec sa...

Kommer du till Hbg, får du ta dig 3 mil innåt landet till vildmarken och Paradiset! Fördel med inlandet är att du, för det mesta, slipper blåsten! Fast idag blåser det och snöar!

Lennart sa...

Hej Mats!
Kommer jag ner till Helsingborg så ska vi självklart träffas. Det skulle vara kul att riva av ett intervallpass tillsammans :-).

Kommer du upp till Stockholm får du höra av dig så kan vi ta ett intervallpass här någonstans :-).

MVH