onsdag 23 maj 2012

Stockholm Marathon på 4:15

I måndags fick jag en hel del med information från Stockholm Marathon om hur jag ska agera som farthållare. I informationsbladet står det att vi farthållare (57 st) skall samlas klockan 11.00, och få vår utrustning (linne, flagga, ryggsäck, etc).

Det står att vi farthållare ska springa på bruttotid vilket betyder att vi måste springa ifatt tiden vi förlorar mellan startskottet och när vi passerar startlinjen. Det står att vi ska hålla en jämn fart, men vi ska ge alla som följer oss möjlighet att dricka vid vätskekontrollerna.

Det står hur vi gör om vi vill bryta loppet, och hur vi gör om vi inte orkar hålla vårt tempo, men ändå vill springa i mål. Jag hoppas att det sista inte händer mig eftersom jag ska springa Stockholm Marathon på bruttotiden 4:15, och det borde jag klara.

För övrigt är det här inlägget schemalagt eftersom jag är på tjänsteresa. På fredag är jag tillbaka, och då hoppas jag på att kunna visa inspirerande löparbilder från Stockholms Skärgård.

5 kommentarer:

RosaMilton sa...

Hoppas du har riktigt härliga rundor i skärgården. Det är nog det bästa som finns att springa på andra platser.

Mats T sa...

Vad gäller över västerbron är det jämnt tempo även över där? Eller det lite saktare upp och lite långsammaren ned?

Staffan sa...

Springa ifatt bruttotiden låter knepigt för farthållare i de bakre startgrupperna, då måste ju farthållaren springa bra mycket fortare än de löpare som springer efter nettotid från det de passerar startmattan??

anneliten sa...

4:15 - det låter ju som en walk in the park för dig. Men det kanske det ska vara när man är farthållare.

Lennart sa...

RosaMilton - Ja, det är skönt med variation. Mitt pass på Utö blev väldigt bra :-).

Mats T - Ingen har gett mig några speciella direktiv angående Västerbron, men jag tror nog att jag ska försöka hålla jämt tempo även där, men vi får se :-).

Staffan - Ja, 3-5 minuter kan jag säkert behöva springa ifatt. Jag skrev dock inte att jag startar 12.10 (dvs i andra vågen) så förhoppningsvis har fältet spridit ut sig så att det inte är så trångt.

Anneli - Jag tror att 4:15 blir bra. Förhoppningsvis blir det som ett långpass, och att jag inte är helt slut när jag kommer i mål så att jag kan börja träna ordentligt ganska fort efter maran :-).