söndag 20 maj 2012

Att "vägga"

"Fy vad jobbigt det är", tänker jag 24 kilometer in på dagens långpass. Solen värmer, och som skydd mot solen har jag keps och solglasögon. Kepsen sitter bak-och-fram och är plaskvåt, svetten droppar från hakan, öron och näsa, det hänger också svettdroppar på solglasögonen.

"Nej, det här går inte längre", tänker jag ett par hundra meter senare. Jag befinner mig i en uppförsbacke som leder upp på en bro som går över en större väg. Jag stannar. Jag går. Jag känner nederlaget. Jag försöker tänka positivt. Jag tänker att det snart är nedförsbacke, och då ska jag börja springa igen.

På backkrönet börjar jag springa, men det finns ingenting kvar. Jag börjar gå redan i nästa uppförsbacke. 25:e kilometern landar på 7:05, vilket så klart är riktigt dåligt, men jag har "väggat". Jag är slut. Det bara är så.

Jag lutar mig mot en vägg, men det var inte den väggen jag sprang in i....
Jag vet inte riktigt varför jag sprang in i "väggen" just idag, men efter 24 kilometer var det stop. Det kan bero på att det är pollen i luften, solen, värmen, eller det faktum att jag sprang de första 7 kilometrarna i 4:50-fart, för att sedan springa 13 kilometer i 4:30-fart.

De första två milen sprang jag med andra ord ganska fort. Det kanske var så att farten och värmen tog ut sin rätt. Vet inte, men summerat blev dagens pass 27 kilometer i 4:59-fart, trots att jag "väggade".

8 kommentarer:

Peter sa...

Lågt blodsocker?
Hade du med dig energi och vatten?

Lennart sa...

Peter - Ja, jag hade med mig sportdryck och gel.

Jag tror att det var solen och värmen som påverkade mig idag. Jag har tidigare haft det kämpigt med sol och värme.

Ingmarie sa...

Kepsen! Släng den! Du "kapslar in" värmen med den.Låt fartvinden svalka!

mikael sa...

Grattis till ditt nya PB på 10 km.
Du kommer bli ännu snabbare på milen när du tränar mer specifikt mot den.

Som du skriver är det tidigt på säsongen och du har flera goda chanser på dig att ytterligare förbättra ditt PB.

Lennart sa...

Ingmarie - jag har tänkt precis som dig men utan keps får jag ont i huvudet, som solsting, så det är inte heller bra. Det är lite som att välja mellan "pest eller kolera". Dock brukar jag ta av mig den i skuggiga partier....

Mikael - Ja, jag hoppas att du har rätt. Jag har en bra och stabil grund att bygga på. Det borde inte bli sämre... :-).

Ingmarie sa...

Knepigt.... Du borde ha små iskuber under den. ;-)

Andreas Bohlin sa...

Lennart, skriver mest för att dubbelkolla att du läst mitt hyllningsmail under din rubrik "Blandade känslor"?? För övrigt gick jag också tungt på söndagens långpass, sprang långa mara varvet i lugnt tempo (mycket saktare än du sprang!) och kände av värmen ganska rejält. Får hoppas på svalt mara väder om 1.5 vecka, LYCKA TILL!!!
Andreas Bohlin,Viggan Runners

Lennart sa...

Hej Andreas!
Nej, jag hade inte läst den, men nu har jag :-). Tack för väldigt positivt feedback!

Jag tror att vädret ställde till det lite på långpasset. Själv var jag inte van vid solen. Vad är din målsättning på maran?

Sist så är jag lite intresserad av "Viggan Runners". Jag antar att nämnet härstammar från Vigbyholm. Är ni en löpargrupp? Kompisgäng?