tisdag 8 maj 2012

Jag är i alla fall nöjd

När jag läser insändare i Metro och i lokaltidningen får jag uppfattningen att många människor verkar irritera sig på cyklister.

Bilister verkar irritera sig på cyklister som cyklar på vägen, framförallt på cyklister som cyklar i bredd. Fotgängare verkar irritera sig på cyklister som cyklar på gångbanan, framförallt på cyklister som cyklar fort. Tufft läge för cyklisterna.

Idag cyklade jag ett lättare distanspass över 25 kilometer. Halva rundan cyklade jag på en bilväg i stark motvind. Då cyklade jag inte fort, och det kanske irriterade bilisterna. Efter halva rundan blev motvinden en medvind, och då var det lätt att cykla. I medvinden cyklade jag fort, strax över 30 kilometer per timme, men det var på en gångbana, och det irriterade nog fotgängarna.

8 kommentarer:

anneliten sa...

Aha! Ett-alltid-retar-det-nån-pass! Tänker på min Uppsalatid där det verkligen var hatläger - ett för cyklister (jag på den tiden) och ett för bilister.

Lennart sa...

Anneli - Ja, alltid är det någon som retar sig på något. Vilken sida man står på beror troligtvis på vad man kör.... :-).

hokke sa...

Själv är jag cyklist och irriterar mig på andra cyklister... Mestadels på de långsamma.

Lennart sa...

Hokke - Ha, ha, ja vilka typer det finns :-).

mikael sa...

Jag cyklar nästan varje dag till/från jobbet. Jag retar mig på cyklister som kör om mig vid övergångsställen och sedan svänger de direkt till vänster.

Såklart retar jag mig på bilister också. 4 dagar av 5 är det någon incident som upprör mig. I Göteborg är det dåligt med cykelbanor så här gäller det verkligen att se upp.

Djävulsstegen kommer att testas inom kort :)

Petra sa...

Jag retar mig pa cyklisterna ocksa, men mest for att de i sin tur retar sig pa oss lopare for att vi inte "haller utkik" efter eventuella cyklister pa den gemensamma cykel/gangvagen. Moment 22. Man har andrat ratt manga vagar har till enbart cykel/gangvagar och det har orsakat en hel del problem.

Jenny Bolander sa...

Jag retar mig oftast på fotgängare, mest när jag cyklar. Framför allt de fotgängare som har hund i "löpkoppel"...

Lennart sa...

Mikael - Ja, följa trafikreglerna ska man ju och som cyklist är det nog bra att vara lite övertydlig.

jag ser fram mot en rapport om Djävulsstegen :-).

Petra - Cyklister i terrängspår verkar irritera många löpare. De kommer fort och kör förbi utan att man hör att de kommer....

Jenny - Hundägare med hundar i långt koppel som går över hela vägen (från ena sidan till den andra) retar mig också, både när jag springer och när jag cyklar. Kopplet hindrar min väg.... :-).