fredag 25 maj 2012

Orden räcker inte till

Ibland räcker inte orden till. När jag till exempel försöker beskriva en miljö eller ett träningspass kan jag ibland få väldigt svårt med formuleringarna, det tar stopp.

Onsdagens distanspass på Utö i Stockholms skärgård har jag väldigt svårt att beskriva med ord. Det känns som att de rätta orden inte riktigt vill komma fram. De kanske finns där, men de fastnar.

Solnedgång över Utö gästhamn
Om jag verkligen försökte skulle jag kanske kunna beskriva mitt distanspass med ord, men då behöver jag troligtvis flera tusen ord bara för att beskriva den vackra miljön, och riktigt så många ord har jag inte lust att skriva.

Distanser och tider går lätt att beskriva. Det blev ett distanspass i stegrande fart där jag först sprang 4 kilometer i 4:45-fart, för att sedan springa 3 kilometer i 4:15-fart. Avslutningsvis sprang jag 1 kilometer i lugn 5-fart. Passet kan summeras till 8 kilometer i 4:30-fart. Det var lätt att skriva. Miljön är dock svårare att beskriva. Orden "skriva" och "beskriva" är så snarlika, men ändå så olika.

Det är lite lättare att skriva om, och beskriva, dagens distanspass över 11.7 kilometer i 4:49-fart. Det var ett helt vanligt distanspass i jämn fart här i Vallentuna/Täby.

Inga kommentarer: