onsdag 16 maj 2012

Blandade känslor

Jag sitter här med blandade känslor. Jag sitter här och känner mig lite ambivalent, för jag vet inte om jag känner mig nöjd, eller missnöjd.

Jag har precis sprungit Arenamilen på tiden 39:48. Det är ett personligt rekord med två sekunder. Jag borde vara glad, jag borde känna mig nöjd, för så brukar det vara, när man ha slagit sitt rekord.

Jag känner mig inte nöjd och glad, för jag trodde att jag skulle prestera lite bättre, kanske 30-40 sekunder bättre. Det är inte mycket bättre, men det är 3-4 sekunder snabbare per kilometer, och det ligger lite träning bakom det. Nu kanske det låter som att jag är missnöjd, men det är jag inte. Jag är ganska nöjd, för det är tidigt på säsongen, och jag sprang sub40.

Det sista stycket kanske låter lite motsägelsefullt. Det är det nog också, för jag sitter här med blandade känslor, och jag känner mig lite ambivalent. Så här är det att träna löpning, och ha tydliga målsättningar. Det är inte alltid så lätt att förstå hur man känner, om man är nöjd, eller om man är missnöjd.

Jag är nöjd med dagens lopp. Jag är mer nöjd än missnöjd, men nu ska jag se framåt, nu ska jag inte älta det här, nu har jag en bra tid att basera sommarens träning på, för till hösten, då ska jag springa ännu snabbare.

9 kommentarer:

jonas sa...

Vet hur du känner! På nått sätt känns det som man blir bestulen på endorfinkicken ;) Man borde vara fet glad, med landar i vardagsglädje.

Glädje boosta dej lite nu, det är en riktigt bra prestation!!!

Lennart sa...

Jonas - Bra uttryck!! Ordet "Vardagsglädje" var en bra beskrivning. Lite som "jaha, det var kul, men det här har jag gjort förr..." :-).

Linus N sa...

Förstår hur du känner dig självklart, men uppladdningen har verkligen inte varit optimal och ändå gör du pers och sub 40. Tycker det var riktigt riktigt bra!

anneliten sa...

Äh. Man får vara missnöjd också. Känslor är känslor och det är bättre att släppa fram dem även om de rent logiskt tycks orimliga. Jag tycker visserligen inte du behöver vara missnöjd - det ÄR en supertid. Men som sagt känslor är känslor.

Lennart sa...

Linus - Tack! Ja, jag har inte tränat för att springa fort över 10 km på flera månader, så visst är jag nöjd :-).

Anneliten - Mmmm, kloka ord Anneli! Nu tar jag nya tag!

Olov sa...

Hej.
Har för mig att du skrev för några veckor sedan att du trodde det skulle gå sådär på arenamilen, eller nåt i den stilen.
Jag tycker det gick bra, pb trots utebliven fartträning pga mara.

Lennart sa...

Olov - Ja, du har rätt, men innerst inne finns alltid en tro att det ska gå bra :-).

Andreas sa...

Lennart, I detta lopp gjorde du inte bara en grym tid! Du hjälpte också två löpare att göra PB och Sub-40. Har berättat för alla mina löparvänner vilket otroligt stöd det var att få "ta rygg" på dig! Inte ens behöva bry sig om hur fort jag sprang bara lyssna på funktionärernas " Lennart 1.34 , 1.35, 1.34, 1.35 etc.." Som en klocka, grymt.
Otroligt tacksam medlöpare!!!!
Andreas Bohlin
Viggan Runners

Lennart sa...

Anders - Vad roligt att du hittade hit! Det var väldigt roligt att vara till hjälp, och jag blev väldigt glad när jag läste din kommentar. Tack!

Visst sprang vi jämt, synd bara att jag inte riktigt orkade följa dig och Jörgen de sista kilometerarna. Jag tappade ca 80 meter, men jag har kommit över det :-). Jag tror nog att jag kan slå den tiden snart :-).