lördag 26 maj 2012

Fartträning

Mitt i marauppladdningen har jag börjar fokusera lite mer på fartträning. Det kan verka lite fel eftersom jag ska springa Stockholm Marathon nästa vecka. Dock känns det inte så utmanande att springa Stockholm Marathon på bruttotiden 4:15 som jag i egenskap av farthållare ska göra.

Jag måste ladda upp och förbereda mig inför årets mara, men jag tror inte att jag behöver ladda upp och förbereda mig lika mycket som vanligt. Att springa maran på 4:15 känns som ett lite längre långpass i lugn fart. Efter maran planerar jag att ta det lugnt i några dagar, men jag hoppas kunna träna för fullt redan efter någon vecka. Någon som har synpunkter på det?

Det är till och med så att jag funderar på att springa Itrimloppet (5 km) i Åkersberga helgen efter maran. Vi får se, men det skulle vara väldigt kul att springa ett 5 km lopp för att se om jag kan slå mitt pers, 19:34 från Roslagsnatta 2010. Vad tror ni, låter det rimligt att tävla en vecka efter ett maratonlopp i lugn fart?

Fartträningen började i tisdags med ett pass tusingar, och idag följde jag upp med ett pass på 12*400 meter. Snitttiden per 400-ing blev 1:24 (3:30-fart), och det kändes väldigt bra idag.

6 kommentarer:

Mathias sa...

Blir det någon mer cykel? Kan väl vara aktuellt efter maran kanske?

Lennart sa...

Mathias - Ja, efter maran blir det troligtvis ett par cykelpass. Vi kan försöka få ihop något gemensamt.

Peter sa...

Efter en mara i 4:15 tror jag inte heller du behöver ta det lugnt någon längre stund. Det blir som ett lugnt långpass.

Lennart sa...

Peter - Bra att du tror som mig :-).

Staffan sa...

Förhoppningsvis kommer du snabbt tillbaka i vanlig träning efter ditt extralånga långpass på lördag.

Dessutom tror jag absolut att ditt 5km-pers sitter löst om du har en bra dag!

Lennart sa...

Staffan - Jag tror också att 19:34 "ryker" :-). Vi får se hur jag gör, men jag är riktigt sugen på att springa Itrimloppet... :-).