söndag 6 maj 2012

Vad är Vad

Jag har i flera inlägg skrivit om mina vader. Innan maran gjorde det ont i en muskeln, och nu efter maran gör det ont i en annan muskel. Det flyttar runt.

I ett försök att stärka mina vader har jag gjort excentriska tåhävningar. Det har gett mig träningsvärk. Det gör också lite ont. Det är med andra ord lite svårt att veta "vad som är vad" (där fick jag till det.....).

På dagens långpass började det kännas i vaden redan efter en kilometer. Jag kunde inte riktigt tolka det onda så jag fortsatte. Jag märkte ganska snart att det onda flyttade runt, men efter ca 15 kilometer i 5:15-fart kändes det helt plötsligt ganska bra. Jag bestämde mig för att öka lite den sista biten, och när jag stängde av klockan efter 25 kilometer hade jag snittat rundan på 5:05 min/km.

Nu efter passet gör det fortfarande ont i vaden. Nu gör det ont på ett ställe som inte gjorde ont när jag sprang, eller som har gjort ont tidigare. Dock har jag en känsla av att det inte är så farligt. Det gör nämligen ont i båda vaderna, men mest i den högra, och jag tror nämligen att det har med träningsvärken att göra.

8 kommentarer:

Ingmarie sa...

Knepigt... Gör det så ont att du börjar kompensera? Jag TROR att det är "positivt" att det flyttar runt och inte blir värre när du springer men oroväckande att det gör ont efteråt. Triggerpunkter? Ska du inte kolla upp det?

Lennart sa...

Ingmarie - Nä, jag kompenserade inte när jag sprang. Nu sitter det väldigt högt upp på vaden och jag har funderat på om det kan vara triggerpunkter. Jag ska försöka kolla upp det. Absolut!

Småbarnspappa sa...

Det du beskriver är exakt det jag upplevde efter jag börjat med excentrisk vadträning. Obehaget flyttade runt och ändrade karaktär samt drabbade båda vaderna mer (tidigare endast höger). För mig gick det sen sakta åt rätt håll, men man fick ha tålamod.
Hoppas det löser sig!

mikael sa...

Dessa vader är ett bekymmer. Skulle jag inte ha mina kompressionsstrumpor skulle jag knappt kunna springa. Jag blir oerhört fort sliten i vaderna.
Är för dålig på att träna tåhävningar och har i mitt stilla sinne tänkt att löpningen i sig ska göra mina vader starka. Det händer aldrig och snart får jag nog inse faktum :)

MagnusN sa...

Gör det ont långt uppe på vaden, nästan i knävecket, kan det vara baksidan av låret som spökar också..inte helt otänkbart då dessa får ta mycket stryk under en mara. Dags för massage kanske?

Lennart sa...

Småbarnspappan - bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag hoppas att det blir bättre för mig med. Jag hoppas att det här bara är något jag måste gå igenom och sen är det bra...

Det konstiga är att det inte alls gör ont när jag går, men när jag stretchar, då.....

Mikael - Jag har också slarvat med tåhävningar. Jag har tänkt precis som dig och trott att löpningen ändå gör vaderna starka, men precis som du får jag nog bara inse faktum....


MagnusN - Mmm, det gör faktiskt ont nästan uppe vid knävecket. Jga ska stretcha lår (fram och baksida) också. Ska nog beställa tid för en massage, träningsvärken måste bara gå över :-)

anneliten sa...

Jag vill inte vara en Krösa-Maja, men jag tor inte du märker om du kompenserar - om det inte är extremt. Men varför oroa sig i onödan? är det tränngsvärk visar det sig snabbt genom att gå över :-)

Lennart sa...

Anneli - Inte är du någon Krösa-Maja :-). Om det är träningsvärk så går det över. Jag har stretchat flera gånger idag och nu på kvällen kändes det "minst ont" :-).

När jag går känns det ingenting. Nu känns det bara när jag stretchar, och då känns det mycket. Därför tror jag att det kan vara träningsvärk. Jag har för mig att det kan kännas så.