tisdag 21 februari 2012

Tusingar på Bosön

Som förälder måste jag planera min tid. Som förälder måste jag också ha lite framförhållning. Onsdag, torsdag och fredag kommer jag inte kunna träna för då är jag upptagen med annat. Ett lugnt pass kanske jag hinner med, men inte mer. Vill jag träna måste jag passa på när jag kan och har tid. Idag kunde jag, och idag hade jag tid.

Eftersom jag kunde träna och hade tid att träna bestämde jag mig för att avsluta den här lite tuffare träningsperioden som jag befinner mig i med ett pass tusingar på Bosön.

Innan passet var jag orolig och nervös. Tankarna kretsade kring om kroppen skulle klara av belastningen. Jag funderade mycket på om ett pass tusingar två dagar efter ett långpss på 35 km verkligen är smart.

När jag värmde upp kände jag att kroppen svarade bra. Det oroade mig ännu mer. Det är när det känns så här bra två dagar efter ett långpass på 35 km som kroppen brukar gå sönder.

Under passet kände jag mig stark hela tiden. På varje intervall kunde jag trycka på lite extra de sista 400 metrarna. Det var en härlig känsla. När jag var klar hade jag sprungit tusingarna på 4:00 - 3:52 - 3:47 - 3:48 - 3:48 - 3:49 med 60-90 sek ståvila.

Ett riktigt bra pass, men nu blir det lugnt i några dagar. Nästa "riktiga" träningspass blir på söndag då jag planerar att springa ett långpass.

8 kommentarer:

Peter sa...

Det är alltid samma lättnad när man passerad sista passet i en hård träningsperiod och kroppen får vila någon dag extra. Man riktigt håller andan och tummarna att det skall gå bra.
Skönt att det går så bra för dig. Du blir grym i London.

mikael sa...

Jag tänker fortfarande som så att det finns det alltid. Frågan är om hur vi prioriterar den.
Fast visst känns det som jag har mindre tid nu när jag blivit pappa än tidigare. Skillnaden nu är att det inte blir lika mycket spontan träning utan mer planerande.
Tid finns dock :)

Lennart sa...

Peter - Tack! Det varkar som att vi tänker på ungefär samma sätt här.... :-).

Mikael - Visst finns det tid. Absolut. Jag hade kunna gå upp lite tidigare på morgonen eller ta ett lunchpas. Du har helt rätt :-).

Mathias sa...

Bra med några dagars återhämtning nu Lennart. 35km + 1000 ingar.

Lennart sa...

Mathias - Du har rätt. Jag förstår vad du menar...

RosaMilton sa...

Livet är alltid prioriteringar! Men för mig är det ibland bra att ha press på mig att om det ska bli tränat i veckan så är det på de här bestämda tiderna/luckorna. Latmasken i mig skulle gärna skjuta på passen annars.

mikael sa...

Ska naturligtvis stå tid.

Lennart sa...

Rosa Milton - Jag förstår ditt resonemang. Hade man haft mer tid kanske man hade vantat lite med att träna till sen.... med ett pressat schema kan man inte det...

Mikael - Jag tror att jag uppfattade det rätt :-).