måndag 27 februari 2012

Återhämtning

Dagens återhämtningsjogg över 5 km i 5:09-fart kändes otroligt bra. Jag hade nästan lust att dra iväg i tröskelfart, men jag hejdade mig. I sista backen tänkte jag göra en backrusch, men jag hejdade mig. Jag tänkte att jag får springa fort imorgon istället, idag är det återhämtningsjogg som gäller.

Det glädjer mig att det kändes bra idag. Det behövde jag efter gårdagens långpass. Jag inbillar mig att det är min återhämtningsdryck som fungerar bra.

Efter ett långpass brukar jag dricka ett stort glas Oboy. Det kommer säkert någon ha synpunkter på. Oboy innehåller en väldig massa onyttigt socker, men det är väldigt gott och kroppen känns snabbt väldigt fräsch igen.

Mjölk innehåller 18 av de 22 viktigaste näringsämnena, och efter ett långpass kanske kroppen behöver de där näringsämnena. Kroppen kanske också behöver sockret, och använder sockret till att fylla på de tomma energidepåerna. Jag tycker det låter logiskt.

Det finns dyr "recovery drink" att köpa. Det är förmodligen samma sak. Det är bara smaksatt lite annorlunda.

Inga kommentarer: