lördag 31 december 2011

Sub 40 på Nyårsloppet

Eftersom det idag var tredje gången jag sprang sub 40 på tre månader kan det låta som att jag tycker det är lätt att springa sub 40. Det tycker inte jag. Jag fick slita ordentligt för att springa Nyårsloppet på 39.50. Visst, det blev pers med 1 sekund, och visst är det sub 40, men om ni visste hur trött jag var efter 7-8 kilometer så hade ni förstått att sub 40 inte är en självklarhet.

Uppvärmning inför loppet
För mig är det vid 7-8 kilometer som loppet avgörs. Det är där jag måste börja "bita ihop". Det är där det börjar göra ont. Det är där jag börjar få riktigt mycket mjölksyra. Idag var det också där loppets tyngsta backe fanns. Idag var det också där flera Vallentunalöpare, som hade sprungit 5 km, stod och hejade på oss 10-kilometerslöpare.

Först sprang jag förbi Lars S, Tomas J, Mattias W (och någon till) som skrek, - Bra, kom igen!
Hundra meter efter det stod Josefin W, Caroline B (och någon till) och hejade. - Du tar dom i backen!, skrek dom. Innan backen hade jag tre löpare framför mig. Efter backen hade jag tre löpare bakom mig.

Jag efter 9.5 kilometer
En av de löpare jag sprang om i den där backen var Sten. Sten träffade jag första gången i startfållan på New York Marathon 2010, och nu sågs vi igen. Efter loppet kom Sten fram till mig och sa, - Det var faktiskt bra att du sprang om mig, jag tog rygg på dig och hade aldrig klarat sub 40 om jag inte hade haft din rygg att springa på. Vad lär man sig av det? Jo, att man aldrig ska släppa en rygg när det är 2 kilometer kvar på ett lopp!

Robert körde så det rykte
Kul var det också att träffa Robert igen. Det var länge sen, eller nja, ska jag vara helt ärlig var det på Stockholm Triathlon i somras. Robert fick i alla fall en riktigt fin tid under 47 minuter.

Då så, då var det här det sista från mig det här året. Som avslutning vill jag önska Er alla ett riktigt Gott Nytt År!

16 kommentarer:

Löpakuten sa...

Bra jobbat idag, det perfekta vinterlöparvädret. Kul att se att du håller din målsättning även om du har satt upp nya mäl (sub39). Jag kommer satsa mera på kombi-pass mott våren, cykla och löpning - kanske kan vi se om det finns tillfälle att köra något gemensamt.

//Anders (www.lopakuten.se)

Daniel sa...

Grym avslutning Lennart! Önskar dig ett gott slut och ett fint 2012!

Tommy sa...

Grattis till ett grymt lopp.

Robban sa...

Härligt Lennart... stabil under 40 nu... på Premiärmilen ska jag persa ordentligt tänkte jag... Loppet inspirerade mig att satsa igen under 2012... Gott slut och gott nytt...

Ingmarie sa...

Grattis! Och Gott Nytt År!

Lennart sa...

Anders - Det var kul att ses igår. Det var länge sen. Det är klart att vi köra något gemensamt!

Lycka till i Nice senare i vår!

Daniel - Tack! Gott Nytt År själv. Såg att du också hade fått en fin avslutning :-).

Tommy - Tack! Gott Nytt år!

Robert - Hoppas att d kommer tillbaka. Du fixar sub 45 på Premiärmilen :-). Tack för igår och Gott Nytt År!

Ingmarie - Tack! Gott Nytt År!

Ellinors dröm sa...

Gott Nytt, Lennart! Vilken fin avslutning på året. Ta med detta och njut av nästa säsong

Staffan sa...

Sub40 för tredje gången i år, vilken bra avslutning på löparåret! God fortsättning!

Johan Renström sa...

Grattis till avslutningen och gott nytt år!

Lennart sa...

Ellinor - Tack, jag tar dina ord till mig :-).

Staffan - Tack! ja, och nu börjar det bli tjatigt :-). Nu vill jag springa en 38:a.....

Johan - Tack och Gott Nytt År!

anneliten sa...

Imponerande att springa så fort så ofta och nu senast i ganska kallt väder!

Lennart sa...

Tack Annelie! Hmmm, det har blivit 4 millopp på två och en halv månad...... :-). Lite kallt kanske det var igår, men det kändes nästan helt perfekt.

Gott Nytt År!

Erik sa...

Härligt jobbat Lennart! Jag är så glad för din skull. Ser fram emot ett gemensamt långpass när mitt knä är utrett och klart. Vi hörs.

Lennart sa...

Erik - Tack och Gott Nytt År! Jag hoppas verkligen att ditt knä blir bättre. Såg att du hade "tjatat till dig" en undersökning. Bra!

Hoppas att det inte är något alvarligt.

Olov sa...

Stabila tider under 40 min du får till på löpande band nuförtiden. Grattis till nytt pb.

Lennart sa...

Olov - Tack! Jag är stabilt 10 sekunder snabbare än sub40 :-).