fredag 16 december 2011

Fortfarande problem med luftrören

Det är fortfarande inte bra i mina luftrör. Det betyder att jag inte kan träna som jag vill inför Nyårsloppet, men det gör ingenting. Jag kan inte komma 100-procent förberedd till varje lopp. Den här tiden på året brukar dessutom innehålla vila och grundträning. Det har inte blivit så mycket av den saken för mig. Det har varit tävlingar stup i kvarten, men nu får jag lite ofrivillig vila. Långsiktigt är det nog bara bra. Dock finns det inte så mycket grundträning inplanerat. Jag måste få in det också.

Tänkte att jag kanske borde ta det lugnt och grundträna över jul och nyårshelgen som de flesta andra, eller? Nja, vi får se hur jag gör när jag blir frisk. Jag är väldigt sugen på ett pass tusingar i 3:50-fart, men det brukar man inte springa under grundträningsperioden.

Vad betyder egentligen grundträning? Jag kanske kan tänja lite på begreppet. Jag tycker att ett pass tusingar i 3:50-fart med en minut ståvila är ett grundläggande intervallpass. Då kanske jag kan se det som grundträning. Sådär ja, där fick jag till det bra. Då blir det ett pass tusingar i 3:50-fart......

3 kommentarer:

Ingmarie sa...

Tusingar i 3.50 fart är fort! För mig. :-)
Krya på dig.

Mattias sa...

Det är helt rätt att springa tusingar i "grundträningsperioden". I den inledande grundträningen kan man fokusera mer på antalet och mindre på farten och i den senare fasen av grundträningen bör antalet bibehållas (helst ökas med ett par-tre stycken..) samtidigt som farten skruvas upp ett par snäpp. Dvs man går mot hårdare och hårdare pass ju närmre slutet av grundträningen man närmar sig.

Andra bra grundträningspass är t ex:
20 x 200 m med joggvila
Backdistansvarv (t ex 6 x 1000 m med 2 min ståvila)

(jag har inte kommit på detta själv, men väl försökt att lyssna på Ola Nordstrands kloka råd).

Lycka till med träningen!

Lennart sa...

Ingmarie - Är det verkligen det? Jag tycker att du är snabb!

Mattias - Det visste jag inte. Tack för den kommentaren! Det ska jag tänka på. De där 200ingarna låter också som ett typiskt inomhuspass.

Ola är bra och senare i vår ska jag försök komma ner till Olas träningar. Problemet är att jag har andra åtaganden på onsdagar, men måndagar borde jag hinna med!