tisdag 27 december 2011

Att tona ner förväntningar

- Söndagens långpass sitter i benen och jag har sovit dåligt i natt. Det kommer nog att gå tungt idag. Den första intervallen får avgöra hur fort de resterande intervallerna ska gå, säger jag till Jörgen innan dagens intervallpass.

- Jag känner mig också lite ur form. Jag har varit sjuk ganska mycket den sista tiden. Jag vet inte riktigt hur kroppen kommer att kännas idag. Jag får se hur det blir, säger Jörgen till mig som svar på mitt utspel.

Det Jörgen och jag gör när vi säger så till varandra är att vi försöka tona ner vår egen kapacitet, och därav våra förväntningar på varandra. Det är ett vanligt fenomen när jag springer intervallpass med andra. Precis samma sak har skett när jag har sprungit intervaller med IngmarieStaffanHempaMorganTomas, mfl. Alla har försökt att tona ner förväntningarna på sig själva.

Trots att jag tonade ner förväntningarna innan dagens pass så lyckades jag springa 4 stycken 2000 m intervaller på en snittfart av 3:58 - 3:55 - 3:56 - 3:56, och det är faktiskt någon sekund snabbare än vad jag gjorde sist, men det känns ändå som att jag är lite ur form inför Nyårsloppet på lördag........

5 kommentarer:

Västgötskan sa...

Wow, imponerande! Särskilt för en "snigel" som mig. ;-)

Morgan sa...

Jag tror faktiskt att mina nertoningar har varit väl grundade i verkligheten, men att inspirationen jag fått av träningskamraterna har gjort att jag presterat över förväntan. Det har ofta kostat lite dagen efter...

Lennart sa...

Västgötskan - Tack! Inte är du en "snigel" heller...

Morgan - Härligt att du presterar bättre med sällskap. Det gör jag också och att det känns lite dagen efter är bara bra :-). Det är beviset att träningen tog.

RosaMilton sa...

Håller tummarna för en bra tid på lördag!

Lennart sa...

Rosa - Tack! Ska inte du springa. Det går att efteranmäla sig :-).