måndag 5 december 2011

Nyårsloppet och träning

Om ca 4 veckor är det dags för nästa tävling. Om ca 4 veckor är det dags för Nyårsloppet. Efter Bore cup har jag fått lite tid att tänka. Efter Bore cup har jag börjat tänka på målsättningar. Jag går och funderar på om jag ska försöka springa fortare än 39:30. Jag går och funderar på att det skulle kännas skönt med lite marginal till 40 minuter.

Jag har också funderat på vilka pass jag betraktar som nyckelpass inför Nyårsloppet. Jag anser att långa intervaller är den bästa träningen inför millopp. Nyckelpassen kommer att bli ett pass tusingar i 3:50-fart, ett pass 1500 m intervaller i stegrande fart (från milfart ner till 12 sek snabbare per km än milfart) och ett pass 2000 m intervaller i 3:55-fart. Eventuellt byter jag ut 2000 m intervallpasset mot Mc Millan´s pass med 3200 m intervaller.

Mellan intervallpassen blir det som vanligt distanspass i terrängspåren vid Täby IP, lång snabbdistans och långpass. Det blir en bra mix!

2 kommentarer:

Staffan sa...

Jag håller helt med dig, långa intervaller, helst också med ganska kort vila, bygger uthållighet i högre fart och dessutom mental styrka och är mycket mera tävlingslikt än t ex 10-12x400m vilket också är ett roligt pass men inte lika tävlingslikt.

Lennart sa...

Staffan - Japp, så kort vila som möjligt blir bäst. 400-ingar är inte samma typ av uthållighetsträning i hög fart. Visst är uthållighet en komponent, men jag tänker också mycket på löpsteg och teknik.