tisdag 13 december 2011

Är vila och träna samma sak?

Morgondagen blir en tuff dag. Jobb och stress hela dagen, men jag hoppas ändå på att kunna avsluta dagen med ett pass tusingar.

Även fast en arbetsdag kan vara ansträngande brukar jag alltid hitta tid till träning. Det är helt enkelt så att min träning är mitt sätt att koppla av. När andra kommer hem trötta efter en arbetsdag kanske de tänker att "nu vill jag sitta framför TV´n och vila ett ta", men så tänker inte jag. Jag tänker att "vad skönt det ska bli att komma ut och träna lite".

Jag tror att det här är själva nyckel till att få tid att träna. Faktumet att min träning är ett sätt att koppla av gör att jag har tid att träna. Jag menar, alla vill vila när de är trötta och slitna efter en arbetsdag, och eftersom mitt sätt att vila är att träna så blir vila och träna paradoxalt nog samma sak. Efter en träning är jag pigg, fräsch och redo för nya måste-göra-saker innan dagen är slut.

Precis så känner jag nu. Jag är redo för nya måste-göra-saker eftersom jag precis har kommit hem efter ett distanspass över 11.5 km i 4:35-fart, och det kändes väldigt lätt och fint hela vägen.

6 kommentarer:

Morgan sa...

Precis vad jag behövde bli påmind om. För gissa hur min dag sett ut och vad jag gör just nu...

Lennart sa...

Morgan - Jag tror att din dag har varit jobbig och stressig och att du sitter och titta på TV :-).

Hoppas att du tog på dig träningskläderna och gav dig ut för du ska tillbaka under 40 minuters gränsen :-).

Morgan sa...

Bara till hälften rätt. Men jag lovar bättring!

Robban sa...

Strök mitt pass igår för att jag inte var sugen, men idag när jag tänkte göra samma sak tänkte jag på vad jag läste igår kväll... Det blev ett pass idag... Tack!! :-)

Lennart sa...

Morgan - Bra Morgan! Kul att du har börjat skriva lite igen :-).

Robert - Bra att du tog dig i kragen och kom ut på ett pass. Det går inte att stryka pass hela tiden :-).

Vi ses på Nyårsloppet :-).

Sofia sa...

Så otroligt bra sagt, håller med till 100%!

Träningen är även en förutsättning för att jag ska kunna vila på "ligga framför soffan sätt". Utan träning så får jag myror i benen, blir rastlös och sover dåligt.