lördag 3 december 2011

Sub-40 på Bore cup!

Skrev igår att banan på Bore cup inte var en sub-40 bana. Med resultatet i hand visade det sig att jag hade fel.

Innan loppet hade jag huvudvärk. Innan loppet kände jag mig seg och väldigt otaggad. När jag värmde upp blev huvudvärken värre. Tänkte att det här kommer aldrig att gå. Tänkte att sub-40 inte är realistiskt. Med resultatet i hand visade det sig att jag hade fel.

När jag kom i mål visade klockan 39:51. Nu är det alltså ingen tvekan om att jag sprang sub-40. Den här gången är det inget tjafs med tiondelar och avrundningar. Idag blev det sub-40!

Eftersom banan hade en stigning på 31-höjdmeter mellan första och andra kilometern (inte helt sant men ungefär) så öppnade jag lugn med en första kilometer på 4:03. Jag var noga med att inte dra på mig mjölksyra i backarna på den andra kilometern och passerade två kilometer på ca 8:15. Sen blev det lite lättare och de sista 2 kilometrarna innan varvning var riktigt lätta med nedförsbacke hela vägen. Jag varvade (5 km) på tiden 19:55 så de avslutande 2-3 kilometrarna innan varvning gick riktigt fort.

Sen började varvet om igen med en 6:e kilometer på ganska exakt 4-min och en 7:e kilometer med 31-höjdmeter på ca 4:15. Vid passeringen av 8 kilometersmarkeringen började kampen mot klockan. Jag var tvungen att springa de sista två kilometrarna i 3:55-fart för att klara sub-40. Väl i mål visade det sig att jag hade sprungit de två avslutande kilometrarna i ca 3:50-fart.

Det var en riktigt lycka lördag och jag ser verkligen fram mot att åka och tävla på bortaplan när de andra deltävlingarna av Bore cup avgörs.

12 kommentarer:

Olov sa...

Härligt. Rutinerat och bra kämpat trots huvudvärk m.m. Grattis till ett bra lopp.

Björn sa...

Grattis! Nu är det kanske sub 39 som gäller i Östhammar även om den banan heller inte är helt lätt?

Ingmarie sa...

Wow! Stort grattis!
Hoppas bara den var ordentligt mätt. Kanske t.o.m var mer än 10 km!

Lennart sa...

Olov - Tackar!

Björn - ja, vem vet :-). Det är ett tag dit också så jag kanske hinner förbättra mig lite :-).

Ingmarie - Banan är kontrollmätt. Det var också så att 5 km löparna startade 40 meter framför oss (men samtidigt) för att banorna (både 5 km och 10 km) skulle bli exakta så visst var det 10 km :-).

Staffan sa...

Stort grattis och kul att nu få ett officiellt resultat sub40! Välkommen i klubben!

Anonym sa...

Snyggt! Bra att kunna hålla i så sent på året!

Tomas sa...

Härligt Lennart! Stort grattis till ett väl genomfört lopp!

Lennart sa...

Staffan - Tack! Det känns riktigt bra!

Tröttibenen - Ja, alla verkar ha gått i ide :-). Jag tänkte faktiskt själv ta det lite lugnt över nu. Om 4 veckor är det dock Nyårsloppet :-).

Tomas - Tack! Såg att du hade ont i halsen. Hoppas du kryar på dig!

Daniel sa...

Yey! Stort grattis och starkt jobbat så här sent på säsongen! Inget snack om saken nu! ;)

Morgan sa...

Där ser man vad du klarar på egen hand. Snyggt! Grattis till nytt fint personbästa!

Ellinors dröm sa...

Äntligen!!!! Snyggt jobbat!

Lennart sa...

Daniel - ja, visst är det sent på sässongen. Som Björn Sunesson påpekar så var det här lite av en tjuvstart av 2112-års sässong :-).

Morgan - Tack, ja, men jag har också fått många bra lopp senaste tiden som har bäddat för det här :-).

Ellinor - Tack, jag såg i resultatlistan att det gick bra för dig med.