onsdag 28 december 2011

Återhämtningsjoggar

Varför man springer kort och snabbt som vid intervallträning är lätt att förstå. Varför man springer långt och långsamt som på ett långpass är också lätt att förstå. Varför man springer långsamt och kort som på en återhämtningsjogg kanske kan vara lite svårare att förstå. Återhämtningsjoggar kan säkert uppfattas som lite tråkiga och meningslösa.

I mitt fall är tempot på en återhämtningsjogg ca 5:10 min/km, och det är ett tempo jag i normala fall inte vill beblanda mig med, men......

En återhämtningsjogg ger lite blodgenomströmning i musklerna och det kan ibland kännas väldigt skönt. Som idag till exempel. Mina ben har känts väldigt tunga och slitna efter gårdagens intervallpass, men efter dagens återhämtningsjogg på 5 km i 5:10-fart så kändes benen mycket mjukare. Efterföljande streching var också välbehövlig, och nu ett par timmar efter passet känns benen riktigt bra igen. En återhämtningsjogg var precis vad jag behövde.

Inga kommentarer: