måndag 2 januari 2012

Sträva mot sitt mål

De senaste dagarna har jag reflekterat över min egen och andras insatser på Nyårsloppet. Jag måste säga att jag känner mig riktigt nöjd med min prestation och att jag hade väldigt trevligt på Nyårsloppet. Jag hoppas att alla andra deltagare känner lika dant.

Det är inte bara min egen prestation som glädjer mig utan jag blir även glad över att andra personer i min närhet har presterat bra tider. Nu är det flera personer som pratar om att träna mer, nu pratas det om att springa milen sub40, milen sub45 eller milen sub50. Sånt gillar jag.

Det spelar ingen roll om målsättningen är milen sub40 eller milen sub50. Det viktiga är inte att vara bäst eller snabbast. Det viktiga är att definiera sitt eget mål, sträva mot sitt eget mål och fortsätta att sträva mot sitt eget mål även när det börjar ta emot. Att sträva mot sitt eget mål, även när det tar emot, beundrar jag lika mycket som att vara bäst eller snabbast. Nu hoppas jag att alla håller ihop det här även när januari blir februari....

För att återgå till mig själv så började mitt träningsår med en lätt återhämtningsjogg över 5 kilometer i 4:55-fart.

2 kommentarer:

Peter sa...

Ja, det är förvånansvärt kul att sätta upp mål och se progress och sen förhoppningsvis måluppfyllnad.

Jag tänkte också kring detta häromdagen och insåg att folk som har en förmåga att planera och genomföra satsningar inom motion/idrott även bör vara duktiga på att driva projekt i arbetslivet i mål. Därför borde man ta med träningsupplägget och resultaten i CVt :-)

Lennart sa...

Peter - Jag tror definitivt att det finns många liknelser mellan arbetsliv och idrott. Många av våra tidigare storstjärnor är ju så eftertraktade föreläsare inom näringslivet.... :-).