fredag 20 januari 2012

Mitt intervallpass

Dagens intervallpass blev mitt egenkomponerade pass på 5*400+10*200+2000. Det här passet har jag hittat på själv och det positiva med mitt intervallpass är att det tränar både snabbhet (tvåhundringarna och fyrahundringarna) och uthållighet i hög fart (tvåtusingen). Nackdelen med passet är just det att det är ett pass med blandat långa och korta intervaller. Den här blandningen av längder och farter gör att det kan vara lite svårt att hitta rätt fart, men med lite erfarenhet brukar det gå rätt bra. Dock är det ett tufft pass och sista tvåtusingen är riktigt jobbig.

Start av 200 m och 400 m intervaller på inomhusbana
Mitt intervallpass är också ett mycket bra pass att springa så här på vinterhalvåret under grundträningen. Passet gör sig bra inomhus eftersom en inomhusbana på 200-meter passar fyrahundringar och tvåhundringar riktigt bra. Start och mål är hela tiden på samma ställe, och det har sina fördelar.

För att summera dagens pass gick fyrahundringarna i 3:30-fart, tvåhundringarna gick i 3:15-fart, och tvåtusingen i 3:54-fart.

Inga kommentarer: