måndag 9 januari 2012

19.7 km i 4:30-fart

Idag blev det äntligen en längre distanslöpning i lite högre fart. Jag har länge sett fram mot det här passet vilket ledde till att jag började passet väldigt optimistiskt, kanske lite för optimistiskt.

De första tre kilometrarna sprang jag på asfalt i ca 4:15-fart. Sen följde 10 kilometer lite mer utmanande terränglöpning i spåren vid Täby IP. Spåren är tuffa och farten i terrängspåren blev ca 4:40 min/km.

Efter terränglöpningen sprang jag ut på asfalt igen för de avslutande 6-7 kilometrarna. Här var jag ganska trött, men jag uppskattar ändå att jag lyckades snitta de sista 6-7 kilometrarna strax under 4:30-fart.

Det här passet blev precis lika bra som jag hade hoppats på. Jag fick slita ordentligt och på slutet fick jag verkligen jobba mentalt för att inte dra av på farten. Ett riktigt härligt pass!

Vill också passa på att varna alla, för nu har kylan kommit. Jag blev lite överraskad att det var så pass kallt ute som det var. Läpparna domnade bort i kylan och det var nära att jag förfrös kinderna. Jag klarade mig från förfrysningsskador men det var inte långt borta så tänk er för när ni går ut och springer längre pass.

4 kommentarer:

Lars sa...

Den starka formen håller i sig. Tänker du ställa upp i någon halvmara i år? I så fall, vad har du för måltid?

Lennart sa...

Lars - Jag ska springa Runrundan här i Vallentuna den 30 juni. Jag hoppas också på att springa en halvmara under hösten men jag har inget specifikt lopp planerat.

Måltiden skulle vara under 1:30 och det tror jag är rimligt. På dagens runda gör terränglöpningen det extra jobbigt så 4:30 är inte helt "rättvisande".

Daniel sa...

Härligt pass Lennart! Ska bli spännande att följa dig i år, du kommer fortsätta göra fina resultat och sub90 på halvmaran ryker!

Lennart sa...

Daniel - Tack och ja, sub 90 på halvmaran känns nästan som en formalitet... :-).