söndag 17 april 2011

Långpass i 4:37-fart, Arenamilen och Runrundan

Idag sprang jag ett långpass i lite högre fart. Det blev 27 km i 4:37-fart. Det hela kändes ganska bra men snabbare än så här kommer jag inte att försöka springa på maran. Det känns som att det kommer att bli svårt att hålla den här farten i 1.5 mil till men vi får se hur träningen går sista månaden. Nu till Arenamilen......

För en vecka sedan öppnade anmälan för Arenamilen. Jag skrev tidigare ett inlägg om Arenamilen här. I och med att anmälan öppnade kom det lite mer information kring tävlingen. Enligt inbjudan kommer löparna att delas in i heat efter prestation enligt följande:
  • Ett heat med manliga elitlöpare som springer fortare än 35 minuter
  • Ett heat med manliga och kvinnliga löpare under 40 min respektive 45 minuter
  • Ett heat för övriga.
Det är tydligen så att det är max 30 löpare per heat. Jag kan inte låta bli att säga att jag tycker det här känns ganska kul! Vågar jag gå ut och göra varje hundring på 24 sek (dvs 4 min/km)? Kan jag låta bli att försöka?

I övrigt tänkte jag ägna resten av inlägget åt halvmaraton. Anledningen till det är att det har dykt upp en möjlighet för mig att förbättra mitt resultat på halvmaraton. Jag har inget rättvisande resultat på halvmaraton utan mitt "pers" på halvmaraton är 1:42:20, vilket är tiden jag gjorde på första halvan av New York City Marathon 2010. Den tiden vill jag så klart förbättra och första lämpliga tillfälle att göra det på är på ett lopp som heter Runrundan. Runrundan är en halvmara som går den 2 juli här i Vallentuna men......... De loppet kommer jag att skriva mer om sen och förhoppningsvis kan jag utnyttja "superkompensationen" som brukar komma några veckor efter en mara.......

Hmm, kunde inte låta bli att räkna ut vilken tid jag gjorde på halvmaran idag. Det blev 1:37:25, baserat på 4:37-fart över 2.1 mil. Jag måste få en officiell tid på halvmara..... :-)

16 kommentarer:

Mathias sa...

Hej Lennart

Pers idag alltså. Inte illa Lennart!
Har också funderat på Arenamilen men loppet ligger precis mitt emellan Kungsholmen runt och Varvet. Hoppas det blir igen. Runrundan däremot kan vara tänkbart. Det är ju ont om lopp där i Juli.

Jo, det här med teränglöpning i lera och vatten. Det är ju underbart nu när man kan lägga in skogspartier som variation i sina rundor. Precis som du säger ger det ju en extra styrketräning och en annan belastning än när man kör tekniskt och fint på asfalt. Men det är ju fortfarande blött och lerigt där ute så man kan ju inte höja blicket precis.
Fortsatt lycka till med träningen. Glöm inte att superkompensera bara!

MVH

Olov sa...

Ojdå, vilket tempo det blev idag då. Var hela lite snabbare eller hade du någon fartökning?
Du kan nog få till en riktigt bra tid på halvmara framöver.

Lennart sa...

Hej Mathias!
Ja, det är lite ont om lopp i juli och Runrundan ligger ganska bra i förhållande till maran. Aterhämtningen är så att säga klar :-).

Angående terränglöpningen så håller jag med dig till 100%. jag tyckte också att den obanade terränglöpningen jag gjorde i tisdags (tror jag det var) var riktigt kul. Helt andra muskelgrupper fick arbeta.... :-).

MVH

Hej Olov!
Det var en jämn fart hela tiden. Ingen fartökning. Det var kul att "provtrycka" lite idag. Ska fundera lite på hur jag lägger upp de sitsa långpassen nu inför maran.

MVH

Peter sa...

Runrundan kommer att gå runt Vallentunasjön i år och där är det inte lätt att persa. Det är ju rejält backigt, men om man inte har ett riktigt halvmararesultat så kanske det ändå blir PB.

Jag har själv aldrig sprungit en halvmaratävling och Kungsholmen runt om några veckor tänker jag bara köra i mitt tänkta maratempo 5:20 så jag kanske skulle testa Runrindan själv?

Lennart sa...

Hej!
Jag har aldrig själv sprungit runt sjön men så "backigt" har jag inte hört att det är men som sagt, jag har inte sprungit runt sjön själv.

MVH

Ingmarie sa...

Wow! Vilket pass!Varför inte Kungsholmen runt? perfekt innan maran!(Fast då får du skippa arenamilen)

Peter sa...

Hej Lennart
Det ÄR rejält backigt men mest på sydvästra sidan. Jag har cyklat där massor med gånger men bara löpt en gång och då gick jag in i väggen rejält pga för högt tempo.
Men allt är ju relativt. et är inte som Lidingöloppet men bra mycket backigare än de flesta stadslopp.

En sak som förvirrar mig är att du sprang NY Marathon på 3:31, dvs 5-tempo och nu ligger du och kör 27km i 4:37 tempo! Imponerande. Betyder det att du siktar på att persa stort på Sth marathon? Eller var du dåligt förberedd på NY marathon?
Vad är din realistiska målsättning?

hempa10 sa...

Shoopa doopa! Det går bra nu Lennart! :-)
Sätt ett prydligt pers på Kungsholmen runt istället för Arenamilen, eller går det att fokusera på millopp samtidigt som maran hägrar? (frågar eftersom jag själv inte riktigt får ihop planeringen)

Staffan sa...

Riktigt bra pass! Om du vill prioritera Kungsholmen Runt (som är relativt lättsprunget) istället för Arenamilen så kan du ju alltid springa 10 000m på långlöparnas kväll på Stadion i augusti istället.

Lennart sa...

Hej Ingmare!
Sista "träningsmånaden" innan maran vill jag fokusera på långpassen så därför är jag inte anmäld till Kungsholmen runt.

Är det verkligen optimalt att ge allt man har på en halvmara 3-veckor innan en mara med den tid det tar att återhämta sig och allt?

Tänkte att Arenamilen går mitt i veckan (en onsdag) så den stör inte helgens långpass lika mycket.

Sen har jag också blivit rejält skadad en gång när jag satsade på en halvmara (löparknä). Inbillar mig att det sliter ganska bra att gå för fullt på en halvmara och att inte gå för fullt känns inte heller kul. Vill inte skada mig. Visst, man kan skada sig på en miltävling också men den är inte lika lång....

Kanske är feg men jag kan lika gärna vänta med en halvmara till efter maran.

MVH

Hej Peter!
Jag persade med 5 min NYCM och japp, jag tänkte persa på Sth maraton. Tänker inte du det? Jag vill gå under 3:20.

MVH

Hej Hempa!
Går gör det nog alltid men visst vore det bäst att fokusera på en sak.

Det blir så långt mellan loppen om man bara ska fokusera på en sak. Arenamilen kan agera som ett snabbt lopp med snabb återhämtning som inte inverkar på långpassen på samma sätt som jag tänkte att Kungsholmen runt kan göra för fokus ligger på maran just nu.

Förstår du hur jag tänker? Se även mitt svar till Ingmarie.

MVH

Hej Staffan!
Jag har faktiskt "tänkt tanken" men jag gör som jag har tänkt ;-)

Lars sa...

ok, då ska vi inte bråka om kungsholmen runt längre... Grymt pass du fick till. Det är svårt att inte bli avundsjuk.

Själv sliter jag men en ganska svår ekvation. Jag fixar långpass i lugnt tempo utan problem. Kortare kvalitetspass (12 - 16 km) i rappt tempo går också bra. Men att springa hyfsat snabbt på längre sträckor. Det är svårt.

Lennart sa...

Tack Lars!
Jag uppskattar dina positiva kommentarer.

Hempa, Staffan och Ingmarie vill nog bara att jag ska få ett bra pers på halvmaran. De vill bara mitt eget bästa... :-).

Angående din din ekvation skulle jag satsa på att förlänga 12-16 km passet till 19-21 km i rappt tempo och satsa på långpass (30 km och över) med en fartökningar i mitten eller på slutet av passet.

anneliten sa...

Attans snabbt långpass! Imponerande!

Lennart sa...

Tack Annelie!
Det känns faktiskt gnska bra att ha genomfört det.

Tänkte på ditt inlägg om ormar idag när jag läste om Rialavargen som håller till här uppe. Jag gillar den och vill att den (dom) ska vara kvar men ändå kan det kännas lite obehagligt för man vet ju aldrig.... :-)

MVH

Ingmarie sa...

3 veckor före tror inte jag är någon fara (och man behöver ju inte gå max) men om det inte känns rätt för dig så ska du naturligtvis inte! Bara oron i sig kan förstöra. Det finns dock 10km med att välja. :-)

Lennart sa...

Hej!
Tror inte heller att det är någon fara för återhämtningen. Knixet med långpassen har jag inte riktigt löst.....

MVH